Unustame kallid versiooniuuendused tänu Dynamics 365 Business Centralile
Autor: Margo Touart: BCS Itera arendusjuht
Dynamics 365 Business Centrali majandus tarkvara (endise nimega Dynamics NAV või Navision) põhiolemuseks on avatud lähtekood ja tänu sellele kohandamisvõimalus konkreetse valdkonna või ettevõtte vajadustega.
Vertikaallahendused
Tänu Dynamics 365 Business Centrali kohandamis võimalusele on tulnud turule ettevõtted, kes on spetsialiseerunud selle tarkvara vertikaallahenduste arendamisele ja müümisele teatud ärisektorile. Saadaval on kümneid või isegi sadu valdkonna põhiseid lahendusi näiteks jaemüügi ja rendiettevõtetele, automüüjaile, elektroonikatootjaile, samuti toiduainetööstusele jt.
Juurutuspartnerid
Soetatud Business Centrali lahendust saavad juurutuspartnerid omakorda edasi arendada kliendi vajaduste järgi. Ettevõtetele see meeldib, nii et kohandusi tellitakse palju. Nii on peaaegu igal ettevõttel oma unikaalse lähtekoodiga versioon sellest tarkvarast.
Tarkvarauuendused
Paraku on sellisel kohandamisel ka üks miinus. Kui aasta-paari pärast on soov kasutusele võtta tarkvara uuem versioon, siis tuleb lähtekoodi kohandused uuesti teha või mõne targa tööriista abil poolautomaatselt üle kanda. Igal juhul vajab uuendamine arendajate sekkumist ja annab keskmist sorti arendusprojekti mõõdu välja.
Dynamics 365 Business Centrali uued võimalused
Business Centrali versiooniga pakub Microsoft uut kontseptsiooni arenduste tegemiseks – extension’id või rahva-keeli äpid. Nagu nimetuski ütleb, on tegu laiendustega, mitte muudatustega algses lähtekoodis. Teisisõnu: muudatused seisavad eraldi baasrakenduse lähtekoodist ja ei sega baasrakenduse tarkvarauuendusi ning keerukad versioonivahetusprojektid jäävad minevikku. Uus tehnoloogia seab teatud piiranguid ja võib mõne muudatuse keeruliseks teha, aga versioonivahetuste lihtsus ja uued võimalused on kokkuvõttes seda väärt.
Äpid
Arenduspartnerid saavad nüüd paketeerida oma arendused äppideks ja kliendid paigaldadaeemaldada neid viisil, nagu oleme harjunud telefonis tegema. Nii muutuvad lisaarendused kaubaks ja lisaks mainitud vertikaalversioonide arendajatele on turule tulnud ettevõtted, kes arendavad ja müüvad baasrakendusest puuduvaid, aga samas paljude klientide jaoks huvitavaid lisafunktsionaalsusi, nn horisontaallahendusi (nt kuluaruanded, palk, personal, ajaarvestus, kassamüük jpm). Saadaval on lai valik lisafunktsionaalsust, millega oma majandustarkvara täiendada.
AppSource
Äppide abil on avanenud lisafunktsionaalsuste turg, kus toimivad hästi sellised turumehhanismid nagu nõudlus, pakkumine, kvaliteeditagasiside, konkurents ja parim hind, mis kokkuvõttes on kahtlemata positiivne ja millest võidavad kõik osalised, eelkõige kliendid.
Dynamics 365 Business Central on küll Microsofti laienduste poe AppSource’i uusim liige, aga see on lühikese ajaga muutunud suurimaks äppide arvuga ERPks. Hetkeseisuga on business Centralile saadaval ligikaudu 1000 lisafunktsionaalsust pakkuvat äppi.