Ettevõtte kultuurimuudatuse uued tööriistad – nüüdisaegne tehnoloogia
Allikas: Äri-IT Kevad 2021
Autor: Marek Maido, BCS Itera
Ettevõtte kultuur ja tehnoloogia on üksteisega palju tihedamalt läbi põimunud, kui esmapilgul välja paistab. Tehnoloogiast on saanud koguni kultuuri üks tõhusamaid suunajaid.
Ettevõtte kultuur on väga lai mõiste, kohati isegi hoomamatu. Lühidalt kokku võttes tähendab see ühist väärtusruumi, kokkulepitud või kujunenud norme ja viisi, kuidas ühiselt tööd tehakse.
On kinnitust leidnud, et teenuse või toote kvaliteet sõltub paljuski organisatsiooni kultuurist1. Seetõttu on viimastel kümnenditel üha enam räägitud sellest kui juhtimise olulisest instrumendist. Ettevõtte kultuuri mõjutavad kahtlemata rahvuslikud eripärad, traditsioonid ja majanduskeskkond, lisaks annavad tooni ettevõtte suurus, tegevusvaldkond, rahvusvahelisus jpm. Palju vähem räägitakse aga tehnoloogiast kui kultuuri kujundamise ja suunamise vahendist.
Õhtusöök kliendiga ja „uus“ avastus
Oleme BCS Iteras juurutanud majandustarkvara juba peaaegu 20 aastat ja enamik meie kliente on Eesti mõistes keskmised või pigem suured ettevõtted, paljud neist rahvusvahelised. Alati on üks tähtis investeeringu tegur saadav kasu, mis võib väljenduda efektiivsuses, tellija klientide lojaalsuse kasvus, suuremas konkurentsivõimes, rahas jne. Aga mullu ühel septembriõhtul tabas mind „uus“ avastus – see juhtus õhtusöögilauas, kui kuulasin kliendi tagasisidet uue majandustarkvara juurutamise kohta. Tegemist on rahvusvahelise Eesti ettevõttega, kes tegutseb IdaEuroopas. Ühel hetkel ütles ta välja mõtte, mida ma pole ise selliselt sõnastanud: „Ilma nüüdisaegse ja ühtse majandustarkvarata ei ole ühtse kultuuri loomine ettevõttes võimalik.“ Nad on loonud oma teenustele kindlad kvaliteedireeglid, mis põhinevad protsessidel ehk reeglitel ja kokkulepitud tegevustel. Need tagavad tähtaegadest kinnipidamise, kaupadeteenuste kättesaadavuse ja kvaliteedi, õiged andmed, läbipaistva juhtimise jms. Ilmselgelt on vähegi suuremates organisatsioonides, eriti rahvusvahelistes, peaaegu võimatu ühtlustada protsesse ja seega ka kultuuri ilma ühtse juhtimis ja majandustarkvarata.
Lihtne näide. Klient saadab päringu toote või teenuse kohta. Kui kiiresti me vastame tema päringule? Kujutame ette, et ühes ettevõttes on nüüdisaegne kliendisuhte juhtimise lahendus, kus kogu protsess on kirjeldatud ja jälgitav. Teises jääb aga päring klienditeenindaja eposti või veel hullem, tema mällu. Sellest kujuneb kiiresti ettevõttes norm: kuidas me suhtume kliendi vajadusse; kui kiiresti reageerime ja lõpuks, kui pühendunud me oleme oma missioonile ja eesmärkidele, et pakkuda parimat teenust.
Tänapäeval ei ole suurepärane ettevõtte kultuur enam võimalus, vaid kohustus. See on ettevõtte DNA ehk isikupära koos põhiväärtuste ja eetikaga, toetades nii protsesse, ja vastupidi: kokkulepitud protsessid toetavad ettevõtte põhiväärtusi. Kultuur on vundament sellele, mida organisatsioon teeb lõpliku eesmärgi saavutamiseks kollektiivse meeskonnana. Majandustarkvara ehk ERP (Enterprise Resource Planning, ettevõtte ressursside planeerimine) on organisatsiooni äriteabe selgroog, mis annab juhtidele integreeritud ja tervikliku ülevaate kõigist protsessidest. See koordineerib tõhusalt ettevõtte toiminguid ja kultuuri toetabki nii peamiselt tehnoloogia. Lisaks annab tehnoloogia töötajatele õiguse teha oma tööd paremini ja tõhusamalt, tõstes moraali ja aidates kaasa ettevõtte kultuurile.
ERP juurutamine kui kultuuri raju muudatus
Üha enam räägitakse ERP juurutusprojektiga seoses muudatuste juhtimisest, millest on juttu ka Äri-IT teistes artiklites. Põhjus ongi selles, et uue lahenduse kasutusel võtmine ei ole lihtsalt tarkvara vahetamine arvutis, vaid ühine otsus, et nüüd tehakse uue tehnoloogiaga midagi teisiti ja paremini. Kes rohkem, kes vähem, aga uue tehnoloogiaga murrame organisatsioonis helgema tuleviku nimel teatud vanu sisseõpitud tegevusi (tegevusetust) ja käitumisnorme.
Üldiselt ei ole nö suur proletaarne kultuurirevolutsioon parim võimalik tee, vaid kultuuri muudatus võiks toimuda pigem väärtuspõhiselt ja kaasavalt. Seda peetakse üheks keerulisemaks protsessiks, sest see hõlmab seotud eesmärke, mitmeid rolle, huve, väärtusi, tavasid, hoiakuid ja eeldusi.
Tehnoloogia puudumine või info jagunemine suure hulga eri süsteemide vahel võimaldab paljuski kultuuril areneda juhitamatus suunas, kuna igaüks teeb asju nii, nagu heaks arvab. Nüüdisaegse terviklahenduse juurutamisel aga surutakse paljud normid, tavad, reeglid ja hoiakud kindlasse kanalisse või mudelisse. Näiteks me ei juhi projekti enam nii, nagu üks või teine projektijuht paremaks peab, vaid meil on kindlad reeglid, kuidas me planeerime projekti; kus on eelarved; kuidas me jälgime nende täitumist, hankeid ehk pakkumisi alltöövõtjatelt, projekti tähtaegasid; mis andmeid ja kuhu me sisestame jne. Tean kogemusest, et selline muudatus toob enamikus ehitusettevõtetes esimese hooga kaasa suure vastuseisu, sest aastaid ametis olnud projektijuhid on omandanud oma käekirja.
Anna oma ettevõttele võimalus
Tehnoloogia on suurepärane vahend ja samas ka põhjus ettevõtte kultuuri ja käekäiku muuta ning eelkõige juhtida. Eduka lahingu võitmiseks ei ole vaja palju inimesi, vaid head strateegiat, häid vahendeid ja koordineeritud liikumist. John Coleman toob HBRis („Six Components of a Great Corporate Culture“, 2013) kuue peamise suurepärase ettevõtte kultuuri komponendi seas välja „Praktika ehk tegevused“. Väärtused on vähe tähtsad, kui need pole protsessides kinnistatud. Kui organisatsioon tunnistab, et inimesed on tema suurim vara, siis peaks ta olema valmis ka nähtaval viisil neisse investeerima. Väärtused peavad olema kinnistatud igapäevastes tegevusrutiinides ja protsessides. Tehnoloogia on siin väga heaks abiliseks.
Viited
1 Organisational Culture and Quality Improvement; Dr R Maull, Dr P Brown, Prof R Cliffe; University of Exter 2001. Creating a Culture of Quality by Ashwin Srinivasan and Bryan Kurey; Harvard Business Review 2014