Uudisvoog:

Tagasi

ERP on tõusnud tootmise digitaliseerimisprotsessi keskmesse

Allikas: Äri-IT Kevad 2024

Autorid: Jana Raudvere, BCS Itera tootmisvaldkonna ärijuht; Liis Rättel, BCS Itera projektijuht; Terje Kesküla, BCS Itera tootmise konsultant

 

Millega peaks arvestama ERP valimisel tootmisettevõttes?

 

ERP on tõusnud tootmise digitaliseerimisprotsessi keskmesse

Tootmisfirma, kes on otsustanud ettevõtte digitaliseerida, seisab silmitsi sellega, et esmalt on vaja üle vaadata oma keskse majandustarkvara (Enterprise Resource Planning – ERP) praegune kasutustõhusus ja tuleviku vajadused.

Miks on põhjalik ülevaatus vajalik? Põhjus on selles, et digirevolutsiooni keskmes ongi ERP-süsteem, mis ühendab ja sünkroniseerib kõik andmed ettevõttes ning aitab tuvastada nii kitsaskohad kui ka optimeerimisvõimalusi. Nii mõnigi ettevõte võib pärast sellist ülevaatust avastada end olukorras, kus on vaja uuendada oma majandustarkvara.

 

ERP valimine – millega peaks arvestama tootmisettevõte?

Mida pikemalt plaanitakse turul olla, seda olulisem on, et tarkvara areneks koos ettevõttega ning arvestaks ka maailmas pead tõstvaid uusi trende. Kuigi iga tootmisettevõte on omanäoline, mistõttu kiusatus ehitada oma isiklik tarkvaralahendus on suur, tasuks siiski kaaluda globaalseid ERP-lahendusi.

Isiklik ehk „ühemehe“-ERP lahendus sobib alustamise faasis olevale ettevõttele, kuid on seotud samas ka tohutute riskidega. Sellise valiku põhilised pooltargumendid on alustamise kiirus ja soodsam hind. Samas peab olema valmis jätkuvateks arendusteks, sest digitehnoloogiad arenevad väga kiiresti ja nendega kaasas käimine nõuab üha enam oskusi ning ressursse igalt firmalt. Keerulisem on olukord siis, kui tarkvara loonud inimene ära kaob, mida oleme oma praktikas korduvalt näinud. Seega on oluline hinnata ettevõtte perspektiivi ja tehnoloogia arengu potentsiaali.

 

Tehnoloogia kiire areng ja sellega kaasas käimine

Globaalsete ERP-lahenduste puhul, mida sellele spetsialiseerunud firmad pakuvad, uuenevad tarkvarad pidevalt, kuna see on nende äri fookus. Uued funktsionaalsused ja tehnoloogiad tulevad tootesse perioodiliselt. Näiteks Microsoft Dynamics 365 Business Central vahetab versiooni igal aastal, tuues juurde hulgaliselt funktsionaalseid ja kasutusmugavusega seotud uuendusi. Business Centralil on olemas erinevad mobiilsed vaated, kaasa arvatud mobiilile mõeldud äpp, samuti QR-koodi ja ribakoodide skaneerimise funktsionaalsus mobiilsetele vahenditele. Kindlasti ei saa mainimata jätta palju kirgi kütvat tehisintellekti, mis aitab kirjutada tootetekste, analüüsida andmeid jpm.

 

Funktsionaalsus

Üldjuhul katavad rahvusvahelised ERP-lahendused oma võimalusterohke standardlahendusega ära iga ettevõtte protsessi- ja tarneahela. See aga ei tähenda, et ERP puhul ei tohiks üldse rätsepalahendusest rääkida või et liidestamine teiste lahendustega oleks tabu.

Enamik tootmisettevõtteid vajab ERP-lahenduste mugandamist, et see aitaks efektiivsemalt nende äriprotsesse optimeerida. Tootmisettevõtetes on lõppkasutajate jaoks olemas töövahendeid ning tarkvara, mida on mõistlik edasi kasutada selle asemel, et ehitada lahendus ERP-süsteemi. Sellisteks töövahenditeks on näiteks seadmete juhtimise tarkvarad, kvaliteedi jälgimise lahendused või ka tehniliste jooniste haldamise tarkvarad. ERP-ga ühendamine võimaldab andmevahetust lihtsustada ning annab võimaluse protsessi jälgimiseks vajalikku infot hallata keskses süsteemis. Siin tuleb muidugi vaadata, et sisestatavad ja kogutavad andmed toetaksid äritegevust ja lisaksid päriselt sisulist väärtust. Hästi läbi mõeldud ning väärtust pakkuv arendus ja liidestus on Microsoft Dynamics 365 Business Centralis igati teretulnud.

 

Miks on ettevõttele kasulik mõelda digitaliseerimise juures ERP peale?

Kui kõik vajalikud andmed on kokku koondatud, programmid suhtlevad omavahel ja andmed on kergesti kätte saadavad, siis:

  1. Töötajad ei pea aega kulutama andmete või aruannete ümbertrükkimise või andmete kogumise peale.
  2. Lõppkasutaja saab kasutada mugavat ja hästitöötavat programmi ning liidestus tegeleb andmevahetusega.
  3. Informatsioon ja andmed on ajakohased ning liiguvad reaalajas, andes võimaluse kiirelt leida vajalikku infot ja reageerida vastavalt.
  4. Toimub süsteemne ja korrektne andmete kogumine, mis saab olla sisendiks tehisintellektile või muule masinõppe vahendile.
  5. Juhtkond saab tervikliku ülevaate kogu ettevõttest, et teha kiirelt juhtimisotsuseid.

 

Abivahendid digipöörde läbiviimiseks

Microsoft Dynamics 365 Business Central aitab oma võimalustega hallata väärtust loovaid protsesse, korjata andmeid, mis toovad tulu, ja luua digitaalset ärikeskkonda. Lisaks on abiks digipöörde toetus ettevõtetele nende digitaliseerimise teekonnal. Toetussumma on sedavõrd suur, et tasub asja lähemalt uurida.

 

Mis on digitaliseerimine?

See on digitaalsete tehnoloogiate ja andmete kasutamine tulu kasvatamiseks, väärtust loovate protsesside ehitamiseks ja digitaalse ärikeskkonna loomiseks. Loe digitaliseerimisest pikemalt EASi ja KredExi ühisasutuse kodulehelt.

 

Peamised digitaliseerimise võimalused:

1. Laohaldus

  • Käsiskännerid kauba vastuvõtuks ja väljastamiseks
  • Kaupade, lao asukohtade markeerimine QR- ja ribakoodidega
  • Kauba väljastamine tootmisele

2. Tootmise raporteerimine mobiilsete vahendite kaudu

  • Tööaja alguse ja lõpu registreerimine
  • Kasutatud komponentide ja/või praagi registreerimine
  • Väljundi registreerimine

3. Töökorralduse ja jooniste suunamine paberilt ekraanidele/tahvlitele

4. Ostu ja müügi kinnitusringid

  • Tellimuse kinnitused
  • Arvete kinnitused
  • Kauba tarne kinnitused

5. Dünaamilised tootmisaruannete vaated nii arvutis kui tootmisruumides olevatel ekraanidel

BI

Microsoft Fabric – uuele tasemele jõudnud andmeanalüüs

Eelmine uudis

järgmine uudis

HRM

Personalivaldkonna seaduse muudatustest 2024. ja 2025. aastal

VÕTA ÜHENDUST