Uudisvoog:

Tagasi

Kuidas täpne varude planeerimine kaubanduses käivet hoiab ja kasvatab

Allikas: Äri-IT Kevad 2024

Autor: Viljar Käärt, BCS Itera kaubanduse konsultant

 

Õigesti planeeritud varud on jaekaubanduses edukuse võtmeküsimus. Siin on viis võimalust, kuidas varusid paremini planeerida ja juhtida.

 

Kuidas täpne varude planeerimine kaubanduses käivet hoiab ja kasvatab

Kui kaupa on ostetud liiga palju, siis on oht, et seda ei suudeta realiseerida või tehakse seda käibe arvelt ehk allahindlusega. Teisest otsast vaadates võib liiga väheste varude puhul kasvada pettunud klientide arv, kes ei tule enam teie juurde ostma, sest ei saa seda, mida soovivad. Nad lähevad siis suure tõenäosusega teie konkurendi juurde.

Seega on oluline leida õige tasakaal. Näib lihtne, ent paraku on see paljudele jaemüüjatele tõsine väljakutse. Sageli seisneb probleem selles, et pole planeerimise aluseks olevat infot ja tööriistu, mille abil varusid efektiivselt hallata.

Kuidas paremini varusid jälgida ja planeerida ehk kuidas vältida ülevarumist või tühje riiuleid. Siin on viis näidet, mis põhinevad jaekaubanduse lahendusel LS Central, mille aluseks on omakorda Microsoft Business Centrali majandustarkvara.

 

1. Veenduge, et teie müügiandmed on usaldusväärsed ja ajakohased

Küsige endalt, kui usaldusväärsed tegelikult varude müügiandmed ja laoseisud on. Kas mõned andmed sisestatakse ikka veel käsitsi? Kui sageli koostate aruandeid ja analüüsite neid? Kord nädalas? Iga päev? Kahjuks sellest enam ei piisa. Uus normaalsus on see, et operatiivseks nõudlusele reageerimiseks on vaja oma varude seisu analüüsida reaalajas kõigis müügikanalites. Ideaalis peab see info olema ühes keskses süsteemis, mis ühendab teie veebija füüsilised poed ning võimaldab täpselt jälgida, kuidas tooted müüvad kõigis kohtades; millised tooted müüvad teistest kiiremini ning kus esineb varude puudujääki. Nõnda kogutud info alusel on võimalik oma varusid paremini kasutada ja tõhusamalt tulevikku planeerida.

 

2. Prognoosige nõudlust

Eeldatavasti on teil hea ülevaade sellest, milline on varude hetkeseis. Aga kindlasti on lisaks vaja teada, millist kaupa ja kui palju on tarvis tulevikus. Selleks peab ERP-süsteemil olema võimekus analüüsida müügiandmeid, et prognoosida nõudlust ja selle järgi määrata, milliseid tooteid mis kogustes ja millal tellida. Selline võimekus on näiteks Business Centrali majandustarkvara jaekaubanduse erilahendusel LS Central.

Kui planeerite praegu varusid miinimum-maksimum laoseisude meetodi järgi, siis see ei pruugi olla kõige parem lähenemine, sest eeldab pidevat planeerimisparameetrite uuendamist ja muutmist vastavalt müügitrendidele. Märkimisväärselt saab aega säästa ja paremaid tulemusi saavutada, kui muuta planeerimine müügiandmetel põhinevaks ning automatiseerida seotud protsessid, näiteks koguste arvutamine, töölehtede täitmine jne. Sellisel juhul pakub LS Central välja täpsed kogused, mida peab lattu või kauplustesse uuesti tellima, et nõudlus oleks kaetud. Detailidesse minnes võtab lahendus koguste väljapakkumisel arvesse kaupade puhul kõige populaarsemad stiilid, suurused, värvid, mudelid jne ning jälgib, kui sageli esineb out-of-stock’e.

 

3. Võtke arvesse pühade ja reklaamikampaaniate mõju

Lihavõtted, jõulud, kooli ja suvepuhkuse algus jne – sellistel asjadel on kindlasti suur mõju teie müügitulemustele. Küsimus on selles, kas saate neid võrrelda aastast aastasse ja nendeks korralikult ette valmistuda. Antud juhul võib tekkida vajadus müügiajaloo andmeid töödelda sobivale kujule, et võtta need planeerimise aluseks.

Lihtne näide olukorra ilmestamiseks: eelmisel nädalavahetusel toimus iga-aastane muusikafestival, mis tõi piirkonda turistide laine. Kõik festivalikülalised ostsid palju külmi jooke, kuna oli palav ja päikesepaisteline ilm. Aga me ei saa eeldada, et sama müügimuster kordub ka nädal hiljem. Seega peab meil olema võimalus lihtsalt ja mugavalt vähendada müügikoguseid, et järgmis(t)e nädala(te) müügiprognoos vastaks tegelikule nõudlusele. Kaaluda tasub ka automaatse planeerimise lõpetamist hooajakaupade puhul, kui kõrghooaeg mööda saab.

Planeeritavad allahindlused ja reklaamikampaaniad võivad aga kaupluses toodete müügikogust suurel määral tõsta ning selleks, et vältida varude nullilangemist, on vaja lisada nende täiendamise mootorile sisendina märksa suuremad potentsiaalsed müügikogused.

 

4. Võtke kasutusele varude ümberjaotamiseks mõeldud tööriistad

Kuidas te tuvastate tooted, mis müüvad ühes poes paremini kui teistes? Kas kasutate praegu abivahendeid, mille abil saab kerge vaevaga kaubad ümber jaotada? Nüüdisaegses ERP-lahenduses, nagu LS Central, on olemas tööriistad, mille abil saab kiirelt tuvastada tooted, mida on teatud kauplustes puudu, teistes aga nende jääk suur. Lisainfona toob lahendus välja käibekiiruse mõõdiku. Töölehtedele arvutatud kaubakogused saab allkirjastada ja seejärel saata need ühest kauplusest teise.

Selline lähenemine on eriti vajalik moeäris, kus trendid muutuvad kiiresti ja rõivaste elutsükkel on piiratud. Hooajakaupade varu ümberjaotamine on peaaegu vältimatu ja tuleb kiiresti reageerida, et müüki mitte kaotada ning vältida allahindluste tegemist suurele hulgale kaupadele.

 

5. Tuvastage trende ja jälgige klientide eelistusi

Asjaolu, et toode müüb hästi sel aastal, ei tähenda tingimata, et samamoodi läheb järgmisel aastal. Tempot ei tohi alla lasta. Alati on vaja kursis olla hetketrendidega ja tuvastada, millised tooted hakkavad paremini liikuma ja millised jäävad seisma. Sellele infole tuginedes saab operatiivselt reageerida.

Näiteks Hispaania moebrändi Zara sõnul seisneb nende edu saladusvõimes jälgida moesuundi ja tuua uusi rõivaid turule väga lühikese ajaga. Nad jälgivad iga päev moetrende ja arenguid ning arendavad ja toovad uue disainiga kauba poodidesse juba päevade või nädalate jooksul.

See kõik esitab keerulised nõuded jaekaubandusettevõtjatele, kes peavad väga operatiivselt suutma mõista, mida nende kliendid ostavad, tuvastama mustrid nende ostukäitumises, ennustama nende soove ning tekitama olukorra, kus õige toode on õigel ajal õiges kohas ja õige hinnaga. Vajaliku info saamiseks on vaja tehnoloogiat, mis seda kõike toetab ja võimaldab kasutada reaalajas päritavaid andmeid otsuste tegemiseks. Tarkvara peab aitama täpselt tuvastada toodetemüügitippe või -langusi ning tuua välja klientide kõige populaarsemaid oste. Kui mõistate, mida kliendid teilt ostavad, siis saate parema ettekujutuse sellest, kuidas liigutada kaupa nende eelistuste järgi ja jääda konkurentsivõimeliseks.

 

Võimekas terviklahendus jaekaubanduse jaoks

Paljud jaekaubandusettevõtted kasutavad varude haldamiseks ja planeerimiseks väliseid lahendusi. Need rakendused pole kindlasti kehvad, aga sel juhul on probleemiks väga keeruline ja kulukas integreerimine ettevõtte ERPga või kaob operatiivsus (eri allikatest saadakse läbi liideste infot viitega). Siin tulebki mängu terviklahendus, kus on kogu varude halduse protsess kaetud ühes süsteemis alates müügiinfo saamisest reaalajas kuni kaupade sisseostuni ja jaotuseni kaupluste vahel. BCS Itera portfellis on sellisele profiilile vastav lahendus olemas – LS Central (www.lsretail.com). See on ju ometi kõigile selge, et ettevõte, kes suudab operatiivselt reageerida muutustele, jääb ellu ja on edukas ka tulevikus. Vaja on ainult õigeid tööriistu!

CRM Juhtimine

Kuidas võita potentsiaalsete klientide usaldus ja kui nad kliendiks tulevad, ka nende süda

Eelmine uudis

järgmine uudis

HRM

Miks disainida töösuhte elukaart ja läheneda sellele strateegiliselt

VÕTA ÜHENDUST