Majandustarkvara ja AI, kas varsti üks ja sama?
Allikas: Äri-IT Sügis 2024
Autor: Marek Maido, BCS Itera turundus- ja müügijuht
Ajal, kus ERPi maailm on AI arengust tulenevalt oluliselt ümber kujunemas, on tähtis teha ERPi juurutamisel nutikaid ja eelkõige tuleviku arenguid silmas pidavaid valikuid.
Tehisintellekti (AI) integratsioonid ja rakendused on rahvusvahelistes ERP-lahendustes jõudsalt kasvamas.
Juba 2022. aastal Ühendkuningriigis tehtud küsitluste põhjal vastas 65% IT-juhtidest, et otsitakse AI integratsiooni võimalusi ERP-süsteemidesse (UK Artificial Intelligence (AI) Statistics And Trends In 2024; Forbes Advisor 2024).
2024. aasta seisuga on üks kuuest Ühendkuningriigi ettevõttest kasutusele võtnud AI-tehnoloogia, millest enamik nimetab peamise põhjusena andmehaldust ja analüüsi. See omakorda aga tähendab, et ERP ja laiemalt veel HRM– ja CRM-lahenduste valik ning nende omavaheline koostöö on AI kasutuselevõtu fundamentaalne alus.
ERP-tarkvara turg ulatub 2025. aastaks ca 50 miljardi dollarini ja 95% ettevõtetest leiavad, et pärast ERPi juurutamist on protsesside juhtimine oluliselt paranenud. Lisaks tõdevad enamik ettevõtteid, et tehisintellekti kasutusele võtmine ERPi osana on vajalik.
Mida AI võimaluste kasv ERPile pakub?
Tehisintellekt on ümber kujundamas tööstusharude protsesse ja eelkõige juhtimist, minnes üle andmepõhiste otsuste tegemisele. Traditsiooniliste ERP-süsteemide võimaluste suurendamiseks kasutavad AI toega ERP-süsteemid selliseid tehnoloogiaid nagu
- masinõpe,
- keele- ja tekstitöötlus,
- protsesside automatiseerimine,
- ennustav analüütika,
- modelleerimine,
- kommunikatsiooni juhtimine.
AI integreerimise eelised ERP-lahenduses
Protsesside automatiseerimine AI aitab automatiseerida korduvaid ja aeganõudvaid ülesandeid, nagu näiteks arvete töötlemine, võlgnevuste / debitoorsete arvete haldamine, klienditeeninduse juhtimine või finantsandmete vastavusse viimine. Esmatasandil aitab tehisintellekt ERP-süsteemidel rutiinseid ülesandeid automatiseerida. AI integratsioon võimaldab ka ajalooliste andmete põhjal ennustavat analüüsi, võimaldades ERPil prognoosida tulevasi ressursivajadusi, eelarvenõudeid ja projektide riske.
McKinsey uuringute tulemustest selgus, et tehisintellekti võimekusega ERP võib vähendada tegevuskulusid kuni 25% (AI, Automation, and the Future of Work; Mckinsey Global Institute 2018). Forbesi hinnangul vähendab AI ja automatiseerimine inimlikke vigu kuni 70% (UK Artificial Intelligence (AI) Statistics And Trends In 2024; Forbes Advisor 2024).
Tehisintellekti juhitud automatiseerimine võib IDC andmetel viia 2024. aastaks ERPi tootlikkuse paranemiseni 20–30% (Automation, AI and Analytics; IDC 2023).
Protsesside optimeerimine
Tehisintellekti integreerimine võimaldab ERPis paindlikku protsesside rakendamist, mis kohandub muutuvate tingimustega. Näiteks saab tehisintellekt analüüsida pakkumise ja nõudluse mustreid ning seejärel soovitada tootmisgraafikute, äriprotsesside või laopoliitika kohandamist, et minimeerida kulusid. Samuti tuvastada töövoogude ebaefektiivsust ja teha ettepanekuid protsessi muudatuste tegemiseks tegevustsüklite parandamiseks.
Isikupärastamine
AI pakub üha enam ERPi kasutajatele isikupärastamise võimalusi individuaalsete eelistuste ja käitumise analüüsi kaudu, jälgides kasutaja rolli, varasemat andmete kasutust ja töövooge, et pakkuda igale töötajale kohandatud liideseid ja teavet. Näiteks AI kasutamisel võib nõuete haldur saada märguandeid maksetähtaja ületanud arvete ja maksete meeldetuletuste kohta, samas kui müüja võib saada põhitoodete varude puudujäägi teateid.
Gartner ennustab, et aastaks 2025 on 50% suurettevõtetest oma ERPi isikupärastanud (Use-Case Prism: Artificial Intelligence for ERP for Product-Centric Enterprises; Gartner 2023).
Turvalisus
Seoses kasvava küberohuga mängib ERPis AI võtmerolli ka turvalisuse tugevdamisel. AI toega ERP-algoritmid suudavad tuvastada kõrvalekaldeid ja mustreid, mis võivad viidata turvarünnakule või volitamata juurdepääsu katsele.
Capgemini andmetel väidavad 60% organisatsioonidest, et tehisintellekt parandab nende võimet reageerida küberjulgeolekuohtudele (Reinventing Cybersecurity with Artificial Intelligence; Capgemini Research Institute 2024).
55% organisatsioonidest on 2025. aastaks IDC andmetel suurendanud turvalisuse tagamiseks oma investeeringuid tehisintellekti (Automation, AI and Analytics; IDC 2023).
Tarneahela optimeerimine
AI võimekusega ERPid lubavad optimeerida tarneahela protsesse nõudluse prognoosimisel ja varude haldamisel. Näiteks saavad masinõppe algoritmid analüüsida varasemaid müügiandmeid, klientide käitumist ja valdkonna suundumusi või prognoosida täpselt nõudlust toodete lõikes. See aitab omakorda optimeerida laoseisu, vältida defitsiiti või ülevarusid.
AI integratsioon aitab ka prognoosida hooldusvälpasid ja teha kindlaks, millal seadmed või varad vajavad hooldust, minimeerides sellega tarneahelas seisakuid.
Accenture’i uuring näitab, et 76% tarneahela juhtidest usub, et tehisintellekt mõjutab oluliselt ettevõtete konkurentsivõimet (Reinventing business with data & generative AI; Accenture 2024).
McKinsey hindab, et prognoositav hooldus võib vähendada seisakuid 70% ja hoolduskulusid 25% (AI, Automation, and the Future of Work; Mckinsey Global Institute 2018).
Andmete analüüs ja ülevaated
Andmepõhises majanduses toodavad ettevõtted erinevatest allikatest meeletult andmeid. Andmete tõeline väärtus seisneb aga meie võimest nendest aru saada ja otsuseid teha. Tehisintellekti integreerimine ERPi võimaldab analüüsida suuri andmekogumeid kiiresti ja täpselt, avastada mustreid ja tuvastada suundumusi.
Deloitte’i uuring näitas, et 80% ettevõtete juhtidest usub, et AI parandab otsuste tegemist (How teaming Artificial Intelligence (AI) with humans can help debias decision-making; Deloitte AI Institute for Government 2023).
Kulude kokkuhoid
AI toega ERP-lahenduste üks kaalukamaid eeliseid on kulude kokkuhoiu potentsiaal. Organisatsioon vähendab oluliselt tegevuskulusid, automatiseerides korduvaid ülesandeid, ühtlustades töövooge ja optimeerides ressursside kasutust. AI võtab üle aeganõudvad käsitsi tehtavad protsessid, nagu näiteks andmete sisestamise, arveldamise ja varude haldamise.
Capgemini raport väidab, et tehisintellekt võib viia äriprotsesside kulude vähenemiseni kuni 15% ja IT-protsessides kuni 30% (Reinventing Cybersecurity with Artificial Intelligence; Capgemini Research Institute 2024).
Riskijuhtimine
Riskijuhtimine on äritegevuse kriitiline aspekt ning tehisintellekti integreerimine ERPi mängib olulist rolli võimalike riskide tuvastamisel ja maandamisel enne nende eskaleerumist. AI integreerimine laseb hinnata ja prognoosida riske, analüüsides andmeid ja tuvastades ebanormaalseid mustreid või kõrvalekaldeid.
Kliendi kaasamine ja kogemus
Kliendikogemusest võib tuleneda, kas ettevõte paistab silma või on lihtsalt üks ettevõte mitmete teiste seas. AI integreerimine CRM-mooduliga parandab oluliselt kommunikatsiooni, personaliseerides suhtlust, automatiseerides kliendituge ja analüüsides kliendiandmeid.
Tehisintellekti tehnoloogiaid kasutades saab teie organisatsioon pakkuda isikupärastatud soovitusi, vastata klientide päringutele reaalajas ning saada põhjalikumat ülevaadet klientide eelistustest ja käitumisest.
MIT Sloan Management Review uuring näitas, et 90% juhtidest usub, et tehisintellekt annab neile konkurentsieelise (Action and Inaction on Data, Analytics, and AI; MIT Sloan Management Review 2023).
Micrososft Business Central
Kuna ettevõtted kogu maailmas ja ka Eestis valmistuvad AI potentsiaali ära kasutama, on ülioluline mõista selle mõju ERP-lahendustele. BCS Itera pakub Microsofti majandustarkvara Business Centrali, kuhu tootja on juba viimased 4–5 aastat lisanud pidevalt AI võimekust ja rakendusi. Veel enam, ka Business Centrali lahenduse partnerid üle maailma pakuvad uusi AI rakendusi. Tänapäeval on Microsoft Appsource’is juba sadu Business Centrali AI erirakendusi.
Ajal, kus ERPi maailm jätkab AI arengust lähtuvat ümberkujunemist, on oluline teha ERPi valikul nutikaid ja eelkõige tuleviku arenguid silmas pidavaid valikuid.