Uudisvoog:

Tagasi

Väärtused kui ettevõtte alustala

Allikas: Äri-IT Sügis 2024

Autor: Merilin Aug, BCS Itera talendijuht

 

Ehk kuidas ehitada konkurentsieelist kindlustavat vundamenti.

 

Väärtused kui ettevõtte alustala

Iga toimiva ettevõtte juhtkond teab, mis kaalu omavad tänapäeval ettevõtte ja tööandja kuvandis ettevõtte väärtused. Väärtused ei ole olulised (ainult) välise kuvandi loomiseks – tähtsam on, et nende väärtuste järgi ettevõtet ka juhitakse. Sellest tulenevalt teavad meeskonna liikmed, millist käitumist neilt oodatakse. Väärtused peaksid motiveerima ja suunama positiivsele käitumisele ja tegutsemisele.

Ettevõtte väärtused kannavad endas lühidalt seda, mida firmal on pakkuda nii oma töötajatele kui ka klientidele ja koostööpartneritele. See tähendab, et isegi kui väärtused on pandud ühte sõnasse või lühikesse lööklausesse, peab selle taga olema tegevustest kantud tähendus. Lisaks peaks siinkohal mõtlema, mida teatud väärtuse piires töötajatelt oodatakse ja mida saab lubada klientidele. Richard Barrett, kes on peaaegu 30 aastat väärtuste teemat uurinud, kirjeldanud ja sellel alal ka coach’inud, ütleb, et kõik, mida vajame, on see, mida me väärtustame ehk väärtused peegeldavad meie vajadusi.

 

Loomeprotsess

Kuidas oleks kõige parem väärtusi sõnastama hakata? Tähtis on silmas pidada, et selle juures oleks erinevaid tiimiliikmeid: juhtkonnast ja spetsialistide hulgast, uuemate ja staažikamate töötajate seast ning nii ettevõtte fännid kui ka kriitikud. See kindlustab, et tulemus on realistlik, mitte ilustatud või kallutatud.

Kui ettevõttel ei ole veel ühtegi väärtust ametlikult kirjeldatud, siis on soovituslik vaadata üle, kuidas ettevõte end turundab ja reklaamib – mis on need sõnad, mis pidevalt korduvad, kui ettevõtet kirjeldatakse?

Seejärel algab aktiivne ajurünnaku etapp, kus tuleb esitada kriitilise tähtsusega küsimusi ja ausalt neile vastata. Miks me ettevõttena tegutseme? Millised me praegu oleme? Millised me tahame olla? Mis meid konkurentidest eristab? Milliseid inimesi me endaga liituma ootame ja miks nad liituma peaksid? Miks inimesed meie juurest lahkuvad?

Saadud vastustest pannakse kokku ühisosa ehk see, mida kõige rohkem nimetatakse. Sealjuures võiks pakkuda tiimiliikmetele võimalust panustada veel sellega, et nad määratleksid, millised väärtused neid eelkõige kõnetavad – seda nii ettevõtte kui ka isiklikul tasandil.

Üks ohukoht väärtuste kirjeldamisel võib olla see, et tahetakse töötajatele ja klientidele anda kauneid lubadusi, mis tegelikult ei ole realistlikud. Näiteks ei ole mõistlik väita, et me ütleme alati jah, sest kindlasti (ja kusjuures mitte väga harva) tuleb äritegevuses ette hetki, kus tuleb öelda ei. Väärtused võivad loomulikult viidata eesmärgile, mida tahetakse saavutada ning mis hetkel veel päriselu ei peegelda, aga need peavad olema päriselt tehtavad ja kirjeldatud kõigile, st nii töötajatele kui ka klientidele, arusaadavalt.

 

Väärtuspõhine juhtimine

Väärtuste kogumise etapist peaks selguma juba üsna hea ülevaade ettevõtte võimalikest väärtustest. Edastage ideed ka teistele ettevõtte töötajatele ja kuulake tagasiside ära. Tehke vajalikud muudatused, kommunikeerige oma ettevõtte väärtusi ja mis peamine – hakake neid kindla käega juurutama ja nende toel juhtima.

See viimane ülesanne võib osutuda ehk kõige raskemaks, sest nüüd tuleb pidevalt väärtustest rääkida ja püüda neid põimida erinevatesse tegevustesse. Juhina on vaja järjepidevalt näidata väärtustest tuleneva juhtimisstiiliga eeskuju, sest see kindlustab, et nendesse hakkavad päriselt uskuma ka kõik töötajad. Ettevõtte väärtused võiksid olla nähtaval ettevõtte kontoris või tööruumides, neid tasub meelde tuletada suurematel koosviibimistel. Miks mitte korraldada väike võistlusmoment, kus töökaaslased saavad esitada hääletusele oma kolleege, kes väärtuseid imehästi edasi kannavad!

Eksperdid soovitavad ettevõtetel korra, ideaalis isegi kaks korda aastas oma väärtused üle vaadata. Miks? Sest samamoodi, kuidas me inimestena ajas muutume ja areneme, kasvavad ka ettevõtted ja laienevad ärisuunad, muutuvad klientide ootused. Muidugi ei tähenda väärtuste ülevaatamine seda, et neid alati muutma peaks, aga konkurentsivõime säilitamiseks on ettevõtetel vajadust sisekaemuseks küll ja veel.

 

Kogemuslood

Helo Tamme, Wise’i personalipartner

Wise’i väärtused on meie ettevõtte DNA. Need aitavad määratleda, kes me oleme, milliste põhimõtete järgi tegutseme ning milline on meie organisatsioonikultuur. Väärtuspõhine juhtimine ning väärtuste igapäevane praktikasse rakendamine aitavad meil ettevõttena kiiremini edasi liikuda ja luua kaasav töökeskkond, kus iga wiser tunneb end väärtustatu ja hoituna.

Wise’i neli põhiväärtust suunavad meie igapäevatööd, aitavad hoida fookust Wise’i piirideta raha visioonil ning meie missioonil muuta maailma raha liigutamine ja haldamine mugavaks, kiireks ja soodsaks – seda kõigile ja kõikjal üle maailma.

  • See ei ole töö, me oleme revolutsioon.
  • Teeme ära!
  • Kliendid > tiim > ego.
  • Ei draamale, hea karma.

Need väärtused on meie kultuuri ja tegemistesse sügavalt juurdunud ning peame neid meeles kõigis oma tööaspektides.

Samas väärtusruumis toimetamine on tähtis juba enne ametlikult tööle asumist: oleme lisanud värbamisprotsessi osa, kus kandidaadiga vestlevad lisaks värbamistiimi esindajale ja uue tiimiliikme juhile ka tulevased kolleegid. Nii saame veenduda, et jõuame talendini, kes sobitub meie kultuuriga, tunneb end Wise’i töökeskkonnas hästi ning areneb kiiresti, panustades meie missiooni. Uusi töötajaid tervitame põhjaliku sisseelamisprotsessiga, mille jooksul tutvustame detailselt meie väärtuseid, tööpõhimõtteid ja head tava ning selgitame nende tähtsust.

Wise’i igapäevatöö osa on regulaarne tagasiside andmine ja vastuvõtmine, nii tiimide kui ka üksikisiku tasandil, aidates nii meie väärtuseid hoida. Tähtis osa väärtuste ellu rakendamisel on ka avatud ja läbipaistval suhtlusel, mis tagab, et kõik töötajad on kursis ettevõttes toimuvaga. Seda toetavad igapäevased suhtluskanalid, võimestatud tiimides tegutsemine ja üleettevõttelised üritused, nagu globaalse tiimi ühiskoosolekud, kvartaalsed planeerimissessioonid ja kaks korda aastas toimuv sisekonverents „Mission Days“.

 

Katre Schmidt, SOL Baltikumi personalijuht

Põhiväärtused ja nende rakendamine

SOLi põhiväärtused on rahulolev klient, usaldusväärsus, ettevõtlikkus, rõõm tehtavast tööst ja loovus igapäevaelus. Neil väärtustel põhineb meie ettevõtte kultuur ja need juhivad meie igapäevaseid otsuseid, tegevusi ning suhtumist nii klientidesse kui ka töötajatesse. SOLi väärtused on lihtsad ja inimlikud, kuid tagavad meie ettevõtte edukuse ja kestlikkuse.

Usume, et klientide rahulolu algab sisemisest kliendist – oma töötajast. Kui meie töötajad tunnevad end hinnatuna, usaldatuna ja toetatuna, on neil suurem motivatsioon pakkuda samaväärset suurepärast teenindust ka meie välisele kliendile. Seega oleme loonud töökeskkonna, mis annab töötajale vabaduse ja vastutuse teha oma tööd parimal võimalikul viisil.

Usaldame oma töötajaid esimesest tööpäevast alates ja pakume neile tuge juhtide ning tugiüksuste kujul. Teame, et iga inimene tahab anda endast parima ja SOL pakub selleks võimalusi. Meie töötajatel on vabadus valida oma tööaega ja -kohta vastavalt oma eelistustele. Paindlikud töötingimused ja vabadus ise otsustada aitavad hoida töö- ja eraelu tasakaalus, suurendades töötajate motivatsiooni olla oma töös parem ja saavutada rohkem.

 

Väärtuste väljendamine igapäevatöös

Praktikas tähendab see järjepidevat avatud kommunikatsiooni ja töötajatega arvestamist. Igapäevane positiivse tagasiside jagamine ja oma inimeste tunnustamine aitab väärtusi ellu viia ning motiveerib töötajaid. Avatud kontoripoliitika, seda nii füüsilises kui ka vaimses mõttes, ja hierarhia puudumine loovad juhtide ning töötajate vahel
avatud ja usaldusväärse õhkkonna.

SOLi väärtuste ja eesmärkide tutvustamiseks oleme loonud uutele töötajatele sisseelamisprogrammi „SOL IN“. Meil on tagasiside andmiseks järjepidevad ja struktureeritud arenguvestlused, kollektiivi infokoosolekud, üksusesisesed ja üksustevahelised koosolekud ning arengupäevad, mis tagavad piisava kommunikatsiooni ning teadlikkuse ettevõtte ja meeskondade eesmärkidest.

Koolitame nii uusi kui ka praeguseid töötajaid ettevõtte ootuste ja väärtuste osas, et tagada tegevuste vastavus SOLi väärtustele. Juhid külastavad järjepidevalt kõiki üksusi ja kohtuvad töötajatega. Neid kohtumisi oodatakse ning vestlused on avatud ja ausad. Töötajatele antakse võimalus panustada ettevõtte arengusse. Nad osalevad meelsasti aruteludes, erinevates projektides, töötubades ja arengupäevadel, pakkudes oma ideid ja jagades parimaid praktikaid.

Kõiki meie väärtusi saab kokku võtta ühe värviga – kollasega. Kes on SOLiga kokku puutunud, tunneb meid ära just kollase värvi järgi. Meie töötajad kannavad kollaseid riideid ja kasutavad iga päev kollaseid detaile, olles sellega visuaalselt eristuvad ja kohe äratuntavad. Kollane on meie visiitkaart seminaridel, koolitustel ja kõigil teistel üritustel ning kohtumistel. See on meie väärtuste, visiooni ja kultuuri sümbol, mis ühendab meie töötajaid ja eristab meid konkurentidest. Kollane loob ühtsustunde ja tugevdab meie brändi nii ettevõtte sees kui ka väljaspool seda.

ERP Kaubandus Tootmine

Labori- ja kvaliteedikontrolli lahendused Business Centrali majandustarkvaras

Eelmine uudis

järgmine uudis

Määratlemata

Ilmunud on uus Äri-IT Kevad 2025. Kajastatud on kogemuslood ja räägivad eksperdid!

VÕTA ÜHENDUST