Tulevik on kohal – tehisintellekt ja majandustarkvara ühendavad jõud
Autor: Marek Maido; BCS Itera
Alustaksin kohe ühe avaldusega: tehisintellektist saab lähiaastatel majandustarkvara (ERP) maailmas deal breaker ehk otsustav komponent, mis eristab tegijad sabas sörkijatest. Seega muutub tehisintellekti kasutamise oskus kriitiliseks eduteguriks igas ettevõttes. Ja pigem varem kui hiljem.
Isesõitvad autod ja lennukid, robotid ja paljud teised jõudsalt tekkivad lahendused põhinevad paljuski masinõppe võimekusel. Masinõpe on lihtsustatult öeldes tarkvara, mis suudab empiiriliste andmete põhjal teha otsuseid ja ennustusi. Igapäevaelus ei pruugi me nö metsa puude taga näha, aga suured tarkvaraettevõtted on praegu oma suurimad teadusinvesteeringud suunanud just tehisintellekti (AI – artificial intelligence) valdkonda. Hinnanguliselt annab tehisintellekt 2030. aastaks maailmamajandusele kuni 15,7 triljonit lisadollarit.
Majandustarkvara – ettevõtte juhtimise vundament
Vaatamata faktile, et tehisintellekti valdkond on alles lapsekingades, on see üksikutesse eesrindlikesse majandustarkvaradesse juba kohale jõudnud. Teema on oluline, kuna just tehisintellektile toetuvad ERP-lahendused (Enterprise Resource Planning e majandustarkvara) on need, mida tasuks tuleviku valikuid tehes tõsiselt kaaluda.
Siin on mõned punktid, miks see on oluline tehnoloogiline verstapost. Uuringufirma Gartner ennustuse kohaselt toetub 2021. aastaks 80% kogu tehnoloogiast tehisintellektile. Sellest saab keskne infrastruktuuri osa meie ärides, aga ka majanduses laiemalt. ERP tarkvara puhul, mille üheks olulisemaks põhitunnuseks on efektiivsuse loomine, on eriti tähtis roll masinõppe võimekusel, mis loob tulevikku suunatud tehnoloogiate rakendamiseks soodsa aluse. Kui ettevõte optimeerib oma lahendusi ja andmeid tehisintellekti praktiliste rakenduste jaoks, annab see tehnoloogiale tohutu võimenduse.
Maailma suurim ärikonsultatsiooniteenuse pakkuja Price Waterhouse Coopers (PwC) on oma uuringutes välja toonud, et tehisintellekti saab edukalt kasutada andmete analüüsimisel. Ikka selleks, et riske paremini hallata, aidata töötajatel teha paremaid otsuseid, automatiseerida klientide haldamisega seotud tegevust jpm. Aga siia on peidetud suur probleem. PwC on ühtlasi rõhutanud, et kuigi enamik ettevõtete juhte teab, et tehisintellekt on võimeline muutma suures ulatuses seda viisi, kuidas nad äri teevad, ei astu nad samme uute tehnoloogiate juurutamiseks. Teisisõnu ei raja ettevõtted praegu seda vundamenti, millel tehisintellekt võiks edukalt töötada. Kõigest kolmandik juhtidest väidab aastal 2019, et andmed on nende tegevuse prioriteet. Just tehisintellekti võimekusega ERP on kindlasti üks kõige käegakatsutavam võimalus seda olukorda ettevõtteis parandada.
Mida tehisintellekt majandustarkvaras teeb?
Gartner määratleb tehisintellekti kui tehnoloogiat, mis imiteerib inimese tegevust. Tehisintellekt ei ole asi iseeneses, vaid pigem võiks seda nimetada robotiseeritud protsessiks kulisside taga. Tehisintellektil põhinevad ERP süsteemid suudavad tuvastada mustreid ja automatiseerida rutiinseid ülesandeid. Kuna kõik toimub sekundi murdosa vältel, pakutakse sellega ettevõtetele meeletut efektiivsust. Kirjutasin paar aastat tagasi artikli „Saage tuttavakas uute müügimeestega laval: Cortana, Siri, Watson jt“, kus väitsin, et üha suurem osa tarneahela haldusest läheb tehisintellekti kätte. Ühe uuema näitena toon siin välja Microsoft Dynamics 365 Business Centrali (365BC) majandustarkvara, kuhu on juba integreeritud Cortana tehisintellekt.
Praktilise rakendusena pakub see ennustusi finants ja ostumoodulis, näiteks nagu rahavood ja varude planeerimine. Või miks mitte integreerida Cortanat hoopis Office Outlookiga! Lahendus suudab e-kirja tekstist leida klienti huvitavad tooted ja kogused, siduda ERP kontakti kirja saatjaga, samuti paigutada kauba automaatselt pakkumisvormile ning saata kliendile vastus. Kindlasti hakkab lähitulevikus toimima e-kirja, e-poe ja chat’i automaatne tekstitöötlus, kus on kirjas nii pakkumine, tellimus kui ka arve. Seega muutub kogu ostumüügiprotsess täiesti automaatseks. Eraldi valdkond, kuhu tehisintellekt lähiaastatel üha enam oma kombitsaid ajab, on kindlasti CRM ehk klientide ja müügivõimaluste haldus. Seda enam, et internetist on saanud nüüdisaegse müügi ja turundustegevuse selgroog ning CRM on pidanud arenema, et jäädvustada ja analüüsida pidevalt kasvavat andmemahtu müügivõimaluste, klientide ja ettevõtete kohta. Tehisintellekti eesmärk CRMis on analüüsida ja anda soovitusi kliendi või müügi väljavaate kohta, tuginedes kõigile selle isiku andmetele, mida süsteem suudab koguda. Üsna värske uudis on veel see, et Microsoft arendab välja täiesti uusi tehisintellekti ja liitreaalsuse lahendusi Microsoft Dynamicsi jaoks – Dynamics 365 ai, Dynamics 365 Remote Assist ja Dynamics 365 Layout.
Kuid millised on need võtmepunktid, kus tehisintellekt annab majandustarkvaras tuntava võimenduse?
1. Sügavam ülevaade andmetest ja nende tõlgendamine
Teatud andmekoguste, näiteks ERPs leiduvate massiliste andmekogumite puhul, eksisteerivad mustrid ja korrelatsioonid, mis ei ole alati silmale nähtavad. Näiteks võib tehisintellektil põhinev süsteem tuvastada tootmise suurenemise või languse ja selle seose protsesside toimimisega.
2. Rutiinsete protsesside automatiseerimine
Meie igapäevane töö on kas teadlikult või alateadlikult täis reegleid ja rutiinseid toiminguid, mis reguleerivad tegevust. Selliseid käitumismustreid võib sageli väljendada matemaatilistes terminites ja progammeerida tarkvarasse. Näiteks võib muuta tavapärased kohustused, nagu raamatupidamise ja palgaarvestuse haldamine, lihtsalt üheks nupu vajutuseks. Mõnes mõttes on see efektiivsuse optimeerimise arenenud vorm, mis vabastab väärtuslikku inimtegevust, et keskenduda olulisematele ülesannetele ja protsessidele, mida ükski masin ei suuda usaldusväärselt täita või teha.
3. Parem kasutuskogemus
Tehisintellekt teeb inimese sisestatud andmetel ja tema käitumisel põhinevaid arukaid otsuseid, mis omakorda muudavad rakenduse individuaalse kasutaja jaoks kiiremaks ja kasulikumaks.
Veel kord ERP tarkvara valikust
Lõpetaksin taas tõdemusega, et iga ettevõte ja selle juht peaks ERP valiku puhul esikohale seadma tootja võimekuse panustada innovatsiooni ja just nimelt tehisintellekti ja andmetöötluslahendustesse. Kindlasti tasub partneritega läbi arutada, mida sellised lahendused pakuvad ja kus neid on võimalik kasutada.
Ja veel: Microsofti uuringu järgi on need USA ja ELi juhid, kes investeerivad tehisintellekti, enam huvitatud ka töötajate motiveerimisest, kuna tehisintellekti mõju ettevõtte kultuurile ja juhtimisele on täiesti ilmne.