K.G. Knutsson: Täppisanalüüs on iga kaupmehe asendamatu abimees
Allikas: Äri-IT Kevad 2024
Kvaliteetne kaup on tänapäeval vaid pilet rongile – liidrite seas püsimiseks tuleb kaupmeestel panustada andmekvaliteedi tõstmisse ja täppisanalüüsi tehnoloogiatesse.
Ettevõttel K.G. Knutsson, mida teatakse Eestis ka Autoeksperdi kaupluste järgi, on selles vallas esimesed olulised tiigrihüpped juba tehtud.
Kõige edukamad on need kaupmehed, kelle müük on kõige suurem ja laoseis kõige väiksem,“ tuletab K.G. Knutssoni IT-juht Rein Lindmäe meelde üht kaupmeeste põhitõde. Küsimus, kuidas saavutada optimaalne tasakaal varude ja müügi vahel, on selles kontsernis põhjalikult läbi mõeldud. Ega muidu poleks Rootsis tegevust alustanud autode hoolduse ja varuosade müügiga tegelev ettevõte, mis nüüdseks juba 60 aastat tegutsenud, tõusnud seal turuliidriks. Suurimate oma ala tegijate sekka on jõutud ka mitmes Skandinaavia riigis. 1995. aastal laienes ettevõte Eestisse, sealt edasi Lätti ja Leetu.
Muidugi saab iga autovaruosade kaupmees palju ära teha, tuginedes lihtsalt tervele mõistusele: talve saabudes tuleb varuda ohtralt talvist klaasipesuvedelikku ja akusid. Küsimus on ikkagi, kui palju ja millise hinnaklassi kaupa jne. Ikka selleks, et rahaliselt endale liiga ei teeks, aga kliendi soovid saaksid täidetud.
Tehnoloogia roll müügiettevõttes
Kaubanduses on iga aastaga seetõttu üha tähtsamaks muutunud analüüs ja täppisplaneerimine. Seda nii sisseostu kui müügi igapäevasel korraldamisel, aga ka kõikvõimalike kampaaniate kavandamisel.
Otsingusüsteemid peavad samuti ajaga kaasas käima. Vajaliku varuosa leidmise teeb järjest keerulisemaks see, et aastate lõikes on ühe margi autode varuosad erinevad. Vähe sellest, isegi ühe ja sama aastakäigu autodel võivad olla modifikatsioonid erinevad. K.G. Knutssoni sortimendis olevate varuosade arv ulatub juba 800 000ni! Autoeksperdi poodi siseneva kliendi jaoks on see võõras mure – tema ütleb vaid oma auto registreerimisnumbri ja tahab varuosa kiirelt kätte saada.
Seega on K.G Knutsson võtnud tehnoloogia vallas endale kaks suurt eesmärki: ühelt poolt parandada andmete kvaliteeti ja muuta võimekamaks varuosade otsingusüsteeme; teiselt poolt viia uuele tasemele analüüsivõimekus selleks et tabada õhkõrnu, alles tekkivaid trende enne konkurente. Tõsi, ka kõhutundele toetudes võib kogenud müüja täppi panna, ent siiski on märksa kindlam, kui analüüs kõhutunnet kinnitab.
Just seepärast on K.G. Knutsson palju investeerinud tehnoloogilistesse lahendustesse: juurutamisel on uus keskne majandustarkvara (ERP) ja koos sellega laosüsteem WMS (warehouse management system). Juurutatakse ka tooteinfosüsteemi PIM (product information system), arendatakse täiuslikumat varuosade otsingukeskkonda ja läinud aastal võeti kasutusele uus analüütikarakendus Power BI.
Power BI
Üks olulisi põhjusi, miks K.G. Knutsson tegi valiku Power BI kasuks, oli see, et firma keskseks majandustarkvaraks oli valitud Microsofti Business Central. Samasse tooteperekonda kuuluv Power BI ühildub sellega hästi. Ja kuigi Business Centrali juurutuse tellis K.G. Knutsson hoopis ühelt teiselt ettevõttelt, valiti analüütikarakenduse Power BI juurutuspartneriks just BCS Itera.
„IT-arenduses on ikka nii, et kõik oleneb sellest, kuidas inimesed klapivad,“ räägib Rein Lindmäe. „Teadsin BCS Iteras selle ala inimesi: kes nad on ja kuidas nad toimivad. Ja ma ei pidanud pettuma.“
Juurutamine ise algas 2023. aasta varasuvel, aasta lõpuks uus rakendus juba toimis. Plaan oli kogu juurutus kolme-nelja kuuga ära teha. Kõik läkski plaanipäraselt, tähtaegade järgi, õigesti ja hästi. Viimastel kuudel on tegeletud lisaarendustega, mida järjest riburada seadistatakse.
Tehnoloogiajuhi sõnul on K.G. Knutssoni inimesed Power BI üldiselt hästi omaks võtnud, sest see pakub varasemaga võrreldes mitmeid uusi võimalusi. Toimib mobiiliversioon, inimesed saavad ise kujundada endale vaate jne. Power BI-d peetakse varem kasutusel olnud lahendusest K.G. Knutssonis ka tunduvalt intuitiivsemaks.
Lahendust saavad kasutada paljud üksused: müük, ost, ladu… Ning kasutajad võivad olulisi andmeid ise kombineerida. Iga tootejuht saab nüüd täpse pildi ette, kui suur on laojääk, millised on TOP-tooted, millised brändid on kõige kuumemad. „Analüüsivõimekust on rakenduses palju, peaasi, et oskaksid kasutajana seda kõike ainult rakenduselt küsida,“ selgitab Lindmäe.
See kõik on alles algus. „See, mille oleme praegu Power BI-s saavutanud, on pelgalt hügieenifaktori tasemel. Me näeme oma ERP andmeid erineval kujul analüüsituna. Tulevikus peavad Power BI-sse kokku jooksma veel ka andmed infosüsteemidest, näiteks e-poest, et saada pilt ette, kui palju klikke tehti, mida otsiti jne.“
Juurutamise kogemus
Rääkides Power BI juurutamisprotsessist, kinnitab Lindmäe, et sellest küll kasu ei ole, kui ainult internetis Power BI videoid vaadata. Iseseisvalt on selle rakenduse kasutamist ikka raske ära õppida, inimesed üldjuhul ei oska andmemudeleid kokku panna.
K.G. Knutssonis võeti ette klassikaline tee. Uut rakendust asusid kasutama kõigepealt finantsjuht ja teised juhtkonna liikmed. Kui nemad olid asjast aimu saanud, anti sealtpoolt roheline tuli ning algasid töötajate tiimikoolitused, mida BCS Itera läbi viis. Kõik nullist alates: kuidas rakendus käivitada, millised on menüünuppude tähendused, kuidas need toimivad jne.
„Kõige raskem oli inimestel aru saada koolituse sellest osast, mis räägib suurtest andmemudelitest – siis jooksis kõigil klemm kokku,“ räägib Lindmäe. „Aga kui lõpuks igaüks end sellel suurel pildil ära tundis, läks lihtsamaks. Mõisteti, et vaidlustamise võimalust ei ole; et Power BI rakendust tuleb ühel või teisel moel kasutama hakata. 2023. aasta oktoobris läkski asi live’i. Inimesed hakkasid proovima ja näppima. Tasapisi tekkis ka soove juurde ning juba aasta lõpus võis tõdeda, et töötab küll.
Töö K.G. Knutssonis jätkub, tänavu kevadel võetakse kasutusele uued infosüsteemid, et hallata paremini varuosade maailma. „Tean juba ette, et kohe-kohe saabub aeg, kus ettevõttes igast otsast IT-d kirutakse. Aga see on osa arengust,“ muheleb IT-juht.
Töö käib iga müügimehe unistuse täitmise suunas: et kui ta kliendi juurde läheb, on tema tahvlis olemas juba nii põhjalik analüüs, et müügimees saab kohe õige konksu sisse visata. Pakkuda kaupa, mida klient vajab, või veelgi parem – pakkuda kaupa, millest klient isegi veel ei tea, et ta seda väga vajab. Selle nimel K.G. Knutssonis töö käib.
Kes on kes? K.G. Knutsson ja Autoekspert
Eesti üks juhtivaid autovaruosade ja tarvikute müüjaid K.G. Knutsson AS, mida teatakse ka Autoeksperdi kaupluste järgi, kuulub Rootsi KGK AB kontserni. Tegemist on Rootsi autovaruosade ja -tarvikute müüjaga, kes alustas tegevust möödunud sajandi keskel. Lisaks Eestile on kontsern laienenud Soome, Norrasse, Lätti ja Leetu.
Kolm aastat pärast Eesti taasiseseisvumist tegevust alustanud K.G. Knutsson on avanud autovaruosade ja -tarvikute kauplused üheksas Eesti linnas: Tallinnas, Tartus, Pärnus, Kuressaares, Võrus, Rakveres, Viljandis, Jõhvis ja Raplas, lisaks mitmed teenindused.
Autoeksperdi valikus on üle 300 kaubamärgi, sh Webasto, Calix, ZF, VDO, Hella, Sonax, Brink, Recaro, Sachs, NGK, Kamasa Tools, Brembo, Lemförder jt.
K.G. Knutsson koostöö BCS Iteraga
K.G. Knutsson on koostöös BCS Iteraga juurutanud aruandluslahenduse Power BI premium-baasil, mis katab kõiki ettevõtte põhiprotsesse ning tagab võtmenäitajate operatiivse kättesaadavuse nii visualiseeritult kui ka detailsete arvnäitajatena. Ettevõte kasutab majandustarkvarana Microsoft Dynamics 365 Business Centrali.