Klick Eesti: ärianalüüsi „kuubik” aitab teha ärilisi otsuseid, tuleb vaid esitada õigeid küsimusi
Allikas: Äri-IT Sügis 2024
Autor: Gerli Ramler
Uuele tarkvarale üleminek on muutnud ettevõtte töö automatiseeritumaks, võimalusterohkemaks ja kiiremaks.
Elektroonika-, kodutehnikaja arvutimüüja Klick Eesti AS läks 2023. aasta veebruaris üle uuele majandustarkvarale – Business Centrali kaubanduslahendusele LS Central, et muuta ettevõtte töö tõhusamaks, läbipaistvamaks ja prognoositavamaks. Finantsjuht ja juhatuse liige Kaire Koik ning ostuosakonna juht Joosep Saad kinnitavad, et suurim võit on analüütika, millest võlutakse välja aina rohkem tarkust.
Oleme poolteist aastat kasutanud uut tarkvara ja nüüd võib öelda, et oleme uue ärianalüüsi kuubiku juurutusfaasi lõpus – meie programmid on liidetud, klassikalised aruanded töötavad ideaalselt ning pidevalt arendame uusi analüüsivõimalusi. Tavakasutajatega võrreldes oleme meie suured analüütikafännid, mis tähendab omakorda, et meie nõudmised on oluliselt kõrgemad kui baasaruanded. Peame teadma, mis on numbrite ja väljade taga ning meie kuubikutes on koos nii uue tarkvara andmeait kui ka erinevad andmed ERPist ja vanadest Excelitest,” kirjeldab Koik. „Kui ühel ettevõttel on juba andmeid nii palju nagu meil, on mõttekas analüütikut omada ja teda igapäevatöös kasutada.”
Tänavuse aasta suurim muudatus on Klick Eesti jaoks arvutifirma Ordi OÜ ostmine. Ordi on 30 aastat keskendunud arvutite, serverite ja muu nendega kaasneva ärimüügile, kuid ettevõttel on puudunud sellised statistikamoodulid, mis on Klick Eestil. Koik nendib, et otsuseid püütakse teha olemasoleva statistika abil ning luuakse uut andmebaasi Ordi ostu-, müügi- ja laonumbritest. „Ajaloos oleme ka meie olnud tugevad arvutimüüjad, ent vahepealne fookus oli rohkem üldisel elektroonikal. On rõõm, et saime Ordiga koos tagasi arvutitootmise, serverite jms niši,” lisab ta.
Andmepõhine juhtimine
Saad kinnitab, et pole numbrit, mille sisse Klick Eestis ei vaadataks, ning ärianalüüsilahendustel on ettevõttes väga oluline roll. „Analüüsimoodul on nii ostu- kui ka müügiosakonna peamine tööriist, samuti teeme kõik eelarved selle põhjal. Ühte lahendusse jooksevad kokku tootegrupid, hinnad, kauba atraktiivsus, info selle kohta, kas tegemist on uue või pikemalt laos seisnud tootega, samuti meie veebilehe külastajate eelistused, hankijad, arved ning personali info koos töötundidega. Näeme hankijate arvete järgi näiteks seda, millal on kriis saabumas või millisel tootel on defitsiit tulemas. Meil on väga võimekas äritarkvara ja kasutame analüütikat tõesti maksimaalselt. Võiks öelda isegi, et meil on andmeanalüüsi fetiš,” lisab ta muiates.
Andmekuubiku puhul meeldib Saadile, et seda saab jooksvalt oma valemitega testida ega pea igaks uueks pisinüansiks tellima IT-partnerilt majandustarkvara muudatusi, mis teadagi maksaks raha. „Kui ERP on varustatud standardaruannetega, siis kuubik on oluliselt muditavam. Nii kui meil tekib mingi uus mõte, saab lisada uusi parameetreid ja saada uusi tulemusi. Meie testimegi oma analüütikat ise – kui lahendus toimib, võtame kasutusele. Ja kui ei toimi, pole seda järelikult vaja!” ütleb ta. „Väljakutseid jagub, sest turg on viimastel aastatel palju muutunud ning muutuvat turgu on keeruline eelnevate aastatega võrrelda. Näiteks sel aastal tõmbas esmalt hoo maha ärimüük, ent me ei saa sellest teha põhjapanevaid järeldusi, sest tubli aastake läheb vähemalt adekvaatsete järelduste tegemiseks.”
Põneva analüütilise näitena toob ta välja kuupäeva ja kellaajalise müügi: näiteks saab Klick Eesti täpselt vaadata, kui palju külastajaid käib e-poes või kaupluses mingil tunnil ja milliseid tehinguid sel ajal tehakse. Saadud andmete põhjal saab teha kaubanduskeskustele ettepanekuid, millal võiks olla elektroonikakauplus suletud, sest käive puudub.
Külastatavuse poolest saab aga näiteks ka öelda, et kui suveperioodil pole inimesed tööajal poes käinud, siis suure tõenäosusega jääbki sellel päeval müük kasinaks, sest pärast tööpäeva ilusa ilmaga kaubanduskeskusesse ei tulda. Talvisel külmal ja pimedal ajal on aga just otsustavaks müügiperioodiks aeg pärast tööpäeva lõppu.
Igale töötajale oma analüütika
„Samamoodi prognoositakse olemasolevate andmete põhjal kaubavarusid. Saame hetkega öelda, kus on millised tooted seisma jäänud ning milline kategooria vajab värskendamist,” sõnab Saad. „Praegu on majanduses seis muutlik ja mullusega võrreldes on müügid aeglasemad, seega on oluline ladude optimeerimine, et raha ei seisaks kinni. Samas mängib meie äris suurt rolli sesoonsus: müük tõuseb alati seoses kooliaja lõpuga, teine hea müügiaeg on jõuluperiood. Kuna osa kaupu tuleb pikemalt ette tellida, on meil ka praegu laos jõuluvarud, aga see ei tähenda, et need konkreetsed kaubad oleksid aegunud.”
Saad lisab, et üldjoontes kujuneb ajas välja, milline töötaja millist analüütikat vajab. „Meile meeldis andmeaidas ringi surfata ja leida võimalusi andmete analüüsiks. Sageli on nii, et tean enne kauplusesse helistamist juba vastust, miks mingi toode on näiteks seisma jäänud. Minu osakond tegeleb operatiivse tööga ja minul on aega neile tööriistu arendada.”
Paari tunni töö mõne minutiga
Klick Eestis töötab umbes 150 inimest, kellest ligi 30 kasutavad analüüsitööriistu iga päev, teised omakorda töötavad nende tehtud aruannete põhjal. „Heaks analüütikaks on kõige tähtsam omada pika ajalooga head andmebaasi. Teiseks peab inimesel olema haiglane huvi numbrite vastu ning tahe nendega pusida, tõstatada hüpoteese ning neid tõestada,” räägib Saad. „Minu puhul on edasiviivaks jõuks laiskus: lihtsa indikatsiooniga saab paari tunni töö teha ära mõne minutiga. Jah, tööriista valmistegemine ja testimine võtab aega, aga kokkuvõttes tasub end äriliselt ära.”
Koik lisab, et koos uue tarkvaraga tulnud uus andmeaidakuubik ei sisalda praegu veel kogu infot, mida peaks. „Veidi töötame veel katseeksitusmeetodil. Näiteks tahtsime määrata laos olevate toodete vanust ja selgus, et vanas tarkvaras oli igal tootel unikaalne kood sisseostu kuupäeva järgi, uue puhul aga muutis kood kauba teise poodi või lattu liigutades justkui täiesti uueks tooteks,” selgitab ta. „Selliste asjadega peame veidi vaeva nägema, aga eks see on ammu teada tõde, et vana tarkvara on kõige armsam need esimesed nädalad, millal uuele lahendusele üle minnakse. Nii leiame ka meie, et mõned väga head funktsioonid oleksid võinud vanast moodulist üle tulla.”
Finantsjuhi sõnul annab vahel tunda ka see, et uuel äritarkvaral puudub niiöelda manuaal. „Meil oleks vaja täpselt teada, kuidas on mingi väli andmebaasi tekkinud, mis valemi põhjal see moodustub, aga sellist kasutusjuhendit pole. Tegelikult võiks olla manuaal tehtud kasutaja järgi – kehvematele analüütikutele tuleks teha nii-öelda põhjad valmis või lasta neil kasutada BI-d,” annab ta nõu. „Praeguses uues lahenduses on meie jaoks ka andmed veidi segamini, selekteerimine võiks olla parem. Miinuseks on samuti jõudlus, aga see on suuresti ka meie isiklik probleem, sest alates 2015. aastast on meil kõik andmed andmeaidas ning eks seda mahtu ongi raske liigutada.”
Uuele tarkvarale üleminek on muutnud ettevõtte töö automatiseeritumaks, võimalusterohkemaks ja kiiremaks. Töötajatele võib nüüd erinevaid rolle määrata ning andmeaidast saab senisest paremat analüütikat. Peale selle peavad töötajad nüüd vähem nuppe vajutama ja klikke tegema.
Inimestele meeldib endiselt osta, kuid soodsamaid tooteid
Rääkides kaupluseketi igapäevaelust, ütleb Koik, et jaemüügis on aasta alanud hästi. „Üheksa kuud on turul toimunud langemine, ent meie keskmine on positiivne. Jah, jaanuarikuu oli šokk, ent teised kuud on seda tasakaalustanud. Inimestele meeldib endiselt osta, kuigi pigem soodsama hinnaga tooteid ja ettevaatlikumalt. Kui pensionirahade tagastamise ajal osteti kallimaid asju ja topelt, siis praegu vaadatakse rohkem hinda. Langenud on ka keskuste külastatavus.”
Klick Eesti pakub terviklahendust alates toodete soovitamisest ja müügist kuni hoolduse ning garantiiteenuseni. Selleks koolitatakse töötajaid pidevalt ning ettevõtte juhtkond on seda meelt, et pigem tasub inimesi hoida kui koondada. „Hiljem on keerukas uusi inimesi leida ja välja õpetada. Teiseks ei taha noored tööl käia – omaette väljakutse on leida kohusetundlikke noori, sest nad ei taha olla 12 tundi järjest tööl, ning nii tekivad vaimse ja füüsilise tervise mured. Loodame väga, et ühel hetkel normaliseeruvad ka kaubanduskeskustes poodide lahtiolekuajad. Mina olen seda meelt, et kõik poed ei peaks olema avatud esmaspäevast pühapäevani varahommikust hilisõhtuni.”
Klick Eestil on 21 müügiesindust, kaks ärikliendisalongi ning nii era- kui ka ärikliendiveeb.
Klick Eesti on koostöös BCS Iteraga juurutanud LS Centrali kaubanduse valdkonna majandustarkvara, HRM4Balticsi palga- ja personalilahenduse ning Bi4Dynamicsi andmelao.