Amserv: muutunud on palju, aga tulevik on põnev
Automüügiettevõtte Amserv teekond ligi 30 tegutsemisaasta jooksul on olnud väga kirev – esindatud on automarke Peugeot’st ja Opelist kuni Hyundai ning Chervolet’ni. Praegu esindab ettevõte rallimaailma kõva sõna Toyotat ning luksuslikku Lexust. Amserv Grupi finantsjuht ja juhatuse liige Tõnu Vanajuur nendib, et ettevõte on ka kriisis hästi hakkama saanud ning vaatab julgelt tulevikku.
ERP-tuge pakub Amservile BCS Itera, kes on neid toetanud juba üle kümne aasta. Mõni aeg tagasi otsustati n-ö raualt üle minna pilve ja korrastada ka teisi süsteeme, näiteks juurutada uus Dynamics 365 Business Central. „Tuleme vanast ärimaailmast, meie laoprogrammidki olid juba mitu põlvkonda vanad, kuigi käsikäes digiteerumisega oleme uuendanud mitmeid alussüsteeme. Soovime, et tänu uutele lahendustele liigub nii vähe andmeid kui võimalik inimkäe all ning meie andmebaasid oleksid seotud efektiivsete analüüsitarkvaradega. See projekt on kestnud üle poole aasta,” räägib Vanajuur.
Ta toob näiteid mõnest uuendusest: „Võtsime kasutusele BCS Itera pakutud pangaliidese, mis võimaldab internetipanka logimata kasutada Business Centrali. Raamatpidajad on üldjuhul konservatiivne rahvas ja mitu aastat ühesugusena toiminud tarkvara uuendamine ei käi nii lihtsalt. Samas on see personaalne tegevus ja on oluline, et iga kasutaja saaks tarkvara oma käe järgi sättida. Lisaks tahaksime paremini integreerida laomajandustarkvara ning loobuda eraldiseisvatest personaliprogrammidest. Eesmärk on peaaegu iga uuenduse juures üks: vähendada inimeste käepuudutust andmete sisestamisel.”
Finantsjuhi hinnangul on tarkvarauuendus läinud ootuspäraselt. „Arendaja oli vist küll alguses veidi optimistlikum, aga tegelikult iseloomustavad meie ettevõtet spetsiifikast lähtuvalt eri aruanded ja nii alustasime väga põhjaliku analüüsifaasiga juba aasta tagasi. Paraku oli aga pandeemia ajal keeruline protsessi planeerida – teha näiteks teste moodsate kanalite kaudu, kui töötajad olid kaugtööl. Eks ikka jumal naerab, kui inimene plaane teeb… otsustasime algselt aastavahetusele planeeritud uuendustele üle minna alles aprillis. Pigem olgu eeltöö kvaliteetne ja pikemaajaline kui rutakas ja poolik. Kokkuvõttes oleme hetkel oma viieaastase teekonna teise aasta lõpus.”
Praegu hakkavad Amservis infra ja alusfunktsioonid valmis saama, dokumendihaldus on veidi kaugemal. Tegevus käib personali- ja palgamooduliga ning plaan on jõuda õige pea ka ostu- ja müügiarvete digitaalsele vahetusele. See tähendab, et lattu jõuavad ostud eelarvepõhiselt, andmeaidad on kolitud tänapäevasele tehnoloogiale ning kogu ettevõte vaatab selgelt tulevikku.
Alati võiks minna paremini, ent kurta ei saa
Rääkides majandusseisust on Vanajuure sõnul olnud kehvemaid aegu ja alati võiks paremini minna, kuid samas kurta otseselt ei saa. „Elame suhteliselt kummalisel ajal, kus näeme, et kogu majandus puutub kokku sõidukite järelturu nõudluskriisiga. Lisaks energiakriisile ja ehitusmaterjalidele on tihe konkurents ning pandeemia tekitanud kättesaadavusmure ka autoturul. Vaatama sellele on Toyota suutnud oma turuosa nii Eestis kui ka Baltikumis kasvatada. Meile kuulub 11% kogu Eesti uute autode turust ja Toyotade puhul on meie turuosa 55–58%.”
Eelmisel aastal sai Amserv kenasti hakkama, kuigi käive ja kasum oli väiksemad kui varasemal aastal. Selle aasta algus on müügis väga tubli olnud – viie kuu müük on ajaloo suurim, mis jätab Vanajuure hinnangul vast positiivse jälje kogu aasta majandustulemustesse. Ta lisab, et müüginumbritest huvitavamad on aga tööturu väljakutsed, eriti klienditeeninduse poolel.
Spetsiifilisemate tarbesõidukite ooteaeg on praegu üsna pikk, aga seda tekitas lisaks koroonakriisile ka lumine ja pikk talv, mille jooksul sooviti rohkem neljaveolisi diiselmasinaid. Enamasti on sõidukeid võimalik kätte saada kuu-paari jooksul, ent on ka masinaid, mille ootejärjekord ulatab järgmise aasta kevadeni.
Eestis keskendub Amserv Toyota ja Lexuse müügile, Lätis tegeletakse ka Opeli ja Peugeot’ga.
Hübriidide ja elektriautode turg kogub aina hoogu
Autotööstuse üheks oluliseks suunaks on saanud roheline mõtlemine, milles Toyota on olnud pikalt teerajajaks. „Meie hübriidid on täiuslikkuseni välja arendatud ja vastavad kõigile Euroopa Liidu nõudmistele. Meil on pistikhübriidide lahendusi, mis vastavad tarbija soovidele ka linnamaasturite puhul, näiteks suur seitsmekohaline linnamaastur, mis sõidab pehmelt ja vaikselt. Samuti ootame sügisel väikest agressiivset putukat Toyota Yaris Crossi,” räägib Vanajuur.
Tugev töö käib Toyotal ka n-ö puhaste elektriautode ning vesinikautode arendamisel. „Elekter kui sõidukit liigutav vahend on tulnud, et jääda. Iseasi on see, kust see elekter tuleb,” ütleb Vanajuur. „Selge nullemissiooni sõiduvahend on aga vesinikul põhinev auto. Selleks peab muidugi Eesti saama vesinikutanklad. Peab tõdema, et praegu on väga huvitav aeg – nii nagu muusika on kolinud lintmakilt ja CD-lt pilve, on ka muu tehnoloogia suurte sammudega arenenud. Mina usun kombineeritusse, kus on omal kindlal kohal puhtad elektriliikurid, näiteks kui suurlinnades keelustatakse sisepõlemismootorid.”
Kolmas oluline suund on Vanajuure sõnul inimeste harjumuste muutumine – sõidukite omamise asemel renditeenus ja ühistranspordi kasutamine. „Väga paljud on loobunud autost, seda on näha nii renditõukerataste, jagamisteenuse kui ka autode lühirendi kasvu pealt. See on ka loomulik ja tuleb mitmel juhul soodsam, sest siis ei pea lisaks masina soetamisele hoolitsema kütuse, kindlustuse ja ülevaatuse eest. Arvan, et see rendimaailm alles arenemas – veidi pikemad taskukohased rendid, näiteks rentida auto aastaks ja pärast seda vahetada järgmise vastu… Või sõidab inimene suvel jalgrattaga või rendib kabrioleti, aga talvekuudel maasturi.”
Kriis tõi inimesed üksteisele lähemale
Amserv on valmis igati kaasa lööma partnerluses autorenditeenuse pakkujatega, kuid hetkel ettevõttel endal renditeenuse pakkumise plaani pole. „Nägime koroonalainete valguses, kuidas inimesed soetasid uusi autosid neid isegi nägemata-proovimata. Meie soovime olla klientide jaoks justkui pereliige, kes aitab muredest üle saada ning keda võib igal ajal usaldada. Kui tulete meie majja autot ostma või hooldama, siis saate sellise emotsiooni, nagu oleksite külla saabunud. See võib kõlada klišeelikult, aga meie inimesed on särasilmsed ja sõbralikud ning see kajastub selgelt ka klientide tagasisides.”
Vanajuur ütleb, et ettevõtte hea sisekliima algab kultuurist ja kultuur omakorda pisiasjadest. „Seda toetavad näiteks usk Toyotasse ning Toyota edu rallimaailmas ja see, kui töötajad kannavad uhkusega oma tööandja kaubamärgiga rõivaid. Samuti tõi meid üksteisele lähemale kriisis toimetamine ja reageerimine. Me ei asunud koondama, vaid otsustasime, et teeme hoopis ärikultuuris värskendava käigu: läksime ausalt inimeste juurde ja ütlesime, et vähendame kõigil kuueks kuuks paika 20–30%, kuni asjad laabuma hakkavad. Neid, kes sellese pakkumisega nõus ei olnud, oli väga vähe, mis oli märgiks, et meie töötajad on ettevõttega ka raskel ajal. Maksime vähendatud palka vaid kolm kuud, seejärel saime endile palga taastatud. Lisaks annavad meie positiivsele sisekliimale palju juurde ühistegevused: jõulupidu, perekondlikud perepäevad, puudeistutamine ning sportimine.”
Järgmisel aastal saab Amserv 30-aastaseks ja see on olnud kogu aeg ühtede omanike käes, suuromanikud on Raivo Kütt ja Raivo Aavisto. Ettevõte kuulub sõidukite müügi ja hooldusega tegelevasse kontserni Amserv Grupi AS ning koondab viit müügi- ja teeninduskeskust: Tallinnas, Pärnus, Paides, Tartus ja Viljandis. Kõikides esindustes müüakse mitut marki kasutatud autosid ning pakutakse komisjonimüügi- ja renditeenust.
Ettevõtte esindused müüsid 2020. aastal kokku 3217 sõidukit ehk 7,1% vähem kui 2019. aastal. Aruandeaasta uute sõidukite müük ulatus 2123ni (miinus 12% võrreldes 2019. aastaga) ja kasutatud autode müük 1094ni (4% rohkem kui aasta varem). 2020. aastal ulatus Amserv Auto müügitulu 74,7 miljoni euroni, kahanedes aastatagusega võrreldes 7,7%. Amserv Auto on läbi aastate toetanud kultuuri, noori ja aktiivset ning sportlikku eluviisi, pannes käe alla näiteks Kalevi ja Pärnu jahtklubi ning Kalevi purjespordikooli tegevusele, samuti on ta partner Rahvusooper Estoniale, Eesti Draamateatrile ja spordiklubile MyFitness.