Kliendilood:

Tagasi

Klick Eesti: hea veebipood on nagu Tallinna linn, mis kunagi valmis ei saa

Nüüd, mil Eesti on taas koroonalukus ja kaubanduskeskused kinni, jätkab elektroonikakaupluse kett Klick veebipoes. Ja uus, Magento platvormil põhinev e-poelahendus on tänu eelmisel aastal tehtud pingutustele märksa kiirem ning kliendisõbralikum kui kunagi varem.

 

Klick Eesti e-pood

 

Eesti üks suuremaid, 20 poega ketikauplus Klick Eesti on viimase aasta jooksul harjunud igas olukorras toime tulema. Iial ei tea, milline pood tuleb kinni panna… nagu juhtus Tallinna lennujaamas.  Või tuleb sulgeda kõik poed, et need jälle mõne aja pärast lahti teha, ja siis uuesti kinni panna. Veebipoe tähtsus on sellises olukorras mõõtmatult kasvanud.

Siiski näitas eelmine aasta, et kohe kui kaubanduskeskused taas lahti tehti, leidsid inimesed tee Klicki salongidesse tagasi. Õigemini on tekkinud huvitav veebi ja müügisalongi kombinatsioon: veebipoest vaadatakse kaup välja ja tullakse seda poodi ostma või vastupidi, kaup vaadatakse poes üle ja ost tehakse veebis.

Klick Eesti juhatuse liige Kaire Koik arvab, et kuna tegemist on siiski kallima kestvuskaubaga, ei rahuldu paljud inimesed ainult internetist leitud infoga. Nad tahavad asja enne ostu oma silmaga üle vaadata ning müüjale selle kohta küsimusi esitada. Rolli mängib kindlasti ka Klicki kaupluste hea asukoht – need on kaubanduskeskustes üsna toidupoe lähedal.

Klicki poodide eeliseks peavad omanikud paraja suurusega kaubavalikut – kõik tähtsam on seal alati  olemas. Viimaste aastate kõige kuumem kaup on nutitelefonid, samuti sülearvutid, telerid, kõrvaklapid, kõlarid jm. Samas ei võta valik silmade eest kirjuks.

Klicki e-pood aga sai eelmisel aastal e-kaubanduse kasutajakogemuse konverentsil kõige kliendisõbralikuma elektroonikale keskendunud veebipoe tiitli.

 

Tere tulemast, Magento 2!

Klick Eesti on aegade jooksul läbi viinud mitu suurt tarkvara juurutamise projekti.  Nii seati koos BCS Iteraga juba 2007. aastal sisse Microsoft Dynamics NAV ja spetsiaalselt kaubandusvaldkonna jaoks loodud NAV LSRetaili majandustarkvara, 2015. aastal aga nende tarkvarade põhjalikult uuenenud versioonid.

Kui Magento 1 veebipoe platvorm aastate eest kasutusele võeti, pöörati palju tähelepanu e-poe ja majandustarkvara integreerimisele. Magento integratsioon NAVi majandustarkavaraga võimaldab jälgida tooteid, tellimusi ja laoseisu. Samuti on see lõimitud liisingumakse lahenduste ja kullerteenusega.

Kuna aga Magento arendaja hakkas arendama veebipoe uut, Magento 2 platvormi ja lõpetas eelmise aasta juunis Magento 1 toe pakkumise, siis ei olnud Klickil valikut, tuli leida uus lahendus. Otsus tehtigi Magento 2 kasuks. See ei tähendanud siiski pelgalt versioonivahetust, vaid sisuliselt oli tegemist uue tarkvara juurutamisega. Tooted sai küll Magento 1-st üle tuua, ent liidestused, maksemoodulid jm tuli teha uued.

Lahendus on mõneti ka oma ajast ees, sest Magento 2 on veebiboe back endfront end on PWA (progressiivsed veebirakenduse) lahendus Vue Storefront.

 

Kõik algab vajaduste kaardistamisest

Klick Eesti IT-juht Andres Ello on osalenud varasematelgi majandustarkvara juurutamistel. Seetõttu astuti juba mööda head sissetallatud rada, alustades vajaduste kaardistamisest ja eesmärkide seadmisest. Seejärel valiti tarkvaraline platvorm, mille peale kõik üles ehitada. „Otsustasime kliendi mugavuse huvides jätta uue versiooni visuaalselt eelmisega võimalikult sarnaseks. Kõik hea võtsime vanast kaasa ja selle, mis polnud esmavajalik, jätsime maha,“ ütleb Ello.

Muutmata jäi näiteks ostjate ja Klicki müüjate seas populaarne rakendus, mis näitab, kui palju ühte kaubaartiklit mingis konkreetses poes asub. Selle lahenduse puhul mängib suurt rolli liidestus majandustarkvaraga, sest on ju väga tähtis, et ostja näeks ekraanilt viimast seisu. Sellest ei piisa, kui tarkvara uuendab kaupade seisu korra öösel – Klickis näeb seda igal hetkel online’is.  Ainuke, mida süsteem veel ei kajasta, on see hetk, kui klient on kauba riiulilt ära võtnud ja liigub kassa poole.“

Veebipoe üks olulisemaid konkurentsieeliseid on muidugi kiirus. Ja siin ei varja Andres Ello oma rahulolu: „Üks konkureeriva veebipoe arenduspartner kommenteeris hiljuti: Klicki e-pood on kiire kui kurat! On tõesti!“ Tõepoolest, Klick ei saagi ju olla aeglasem kui üks klikk!

Üks suur muudatus on seotud järelmaksuga, mis on tehtud kliendi jaoks mugavamaks ja ülevaatlikumaks. Kui vanas e-poes pidi klient kõigepealt valima, milliselt pakkujalt ta järelmaksu soovib, ja ootama siis vastust, kas talle üldse seda antakse, siis uues versioonis on asi lihtsam. Klient teeb taotluse ja kõik pakkujad, kes teda krediidikõlbulikuks peavad, teevad pakkumise. Nende hulgast valib klient juba meelepärase.

Klick on tõsiselt ette võtnud veebipoe sisu kvaliteedi, nii et poolakeelset teksti ei tohiks kusagil ette hüpata. Tehnilisem osa infost sisestatakse majandustarkvarasse ja see võetakse veebipoodi sealt – see osa, kus on piltidega ilusam jutt, sisestatakse otse e-poelahenduses.

Klick Eesti on e-poe abil ka oma sortimenti rikastanud. Selle kauba osakaal, mida saab osta ainult veebipoest, jääb küll veel alla 50%, aga see kasvab. „Teatud kategooriaid ei ole mõtet poes pidada, aga tänu e-poele on see riiul avaram, et mitte öelda peaaegu lõputu,“ räägib Kaire Koik.
E-poe abil on ettevõte näiteks sisenenud täiesti uude, nn valge kodutehnika sektorisse. Klicki müügisalongides tõepoolest külmikud ja pesumasinaid ei näe, kuid e-poest saab osta nende kõrval ka nõudepesumasina, veinikülmiku või tolmuimeja jm.

 

Täiuslik meeskond

Ettevalmistustööd algasid 2019. aasta suvel kohe, kui avalikkuse ette jõudis info Magento 1 kasutajatoe lõppemisest. Alustati majasisese tiimi koostamisest. Andres Ello ütleb, et meeskonnas peaks olema esindatud kõik osakonnad: sisseost, finants, müük, turundus, toodete pool ja lisaks testijad, ehkki need rollid võivad osaliselt kattuda. Siiski peaksid mõned testijad tulema puhtalt lehelt, et keegi vaataks arendust värske (kliendi) pilguga. „Kui ise midagi päevast päeva ehitad, siis tundub kõik nii loogiline ja arusaadav, aga kliendi jaoks ei pruugi see nii olla. Tema vaatab ja küsib, mis te siin teinud olete! Seega on vaja kedagi erapooletut testima,“ räägib Ello.

Kaire Koik lisab, et kahtlemata on tähtis juhtkonna kaasatus. Keegi peab ju selle arenduse eest ka maksma… Ja äriprotsesside kirjeldus peab tingimata tulema juhtkonnalt! „Tõsi, negatiivseid momente on iga projekti juures alati, aga sellest ei tohi lasta end häirida. Tähtsaim on see, et projekt õnnestuks sellisel kujul, nagu me eeldasime,“ lisab ta.
Kui majasisene tiim paigas, leiti arenduspartner, sel korral Ambientia. Seejärel tulid ühise laua taga BCS Itera ja teised partnerid, näiteks järelmaksuteenuse pakkujad.

„Meie koostöö oli igapäevane, kõik pooled suhtlesid ja leidsid küsimustele lahendusi. Partnerite ring on ju päris suur: pangad, majandustarkvara pakkujad, veebiarendajad, hankijad, järelmaksu pakkujad jt, kellega liidestatus on vajalik,“ selgitab Ello.

Magento 2 e-poeplatvorm läks Klickis live’i 30. juunil 2020, täpselt samal päeval, mil vana Magento tugi lõppes. Oleks jõudnud varemgi, kuid 2020. aasta kevadel, mil poed olid kinni ja veebipood oli ainus töötav kanal, ei saanud toimiva e-poe väljalülitamisega riskida.

Suvel, mil tavapoed olid juba avatud, oli õhkkond rahulik ja Magento 2 käivitamine õnnestus suurepäraselt – vana veebipood lülitati välja 30. juuni hommikul ja poole päeva pealt tulid juba uued ostutellimused.

Igapäevane arendustöö käib aga Klicki veebipoe juures edasi. „Käsil on parendused, mis teevad kasutajale rohkem rõõmu – ehk kasutajamugavuse ja kiiruse suurendamine. Veebipoe arendamine on tegelikult lõputu protsess: ehitad ja ehitad ning siis avastad, et mingi asi võiks olla paremini, või tekib mõni uus vajadus. Veebipood on nagu Tallinna linn, mis kunagi valmis ei saa,“ ütleb Andres Ello.

Klick Eesti majandustarkvara

BCS Itera AS on juurutanud Klick Eesti ASis rahvusvahelise Microsofti platvormil baseeruva jaekaubanduse majandustarkvara LS Retail (LS Central), mis katab kogu ettevõtte tarneahela. Lisaks on juurutatud valdkonnapõhine ärianalüüsi lahendus ja andmeladu Bi4Dynamics. Majandustarkvara on omakorda integreeritud e-poelahendusega, mille abil on kaotatud käsitöö kahe süsteemi vahel. Hästi toimiva e-poe vundamendiks on nüüdisaegne majandustarkvara.

VÕTA ÜHENDUST