Nordica: Exceliga saab õhku tõusta, aga mitte lennata
Jah, ka lennufirmat saab alustada Exceliga, ent tänu korralikule majandustarkvarale ning tublidele ja tugevatele inimestele on Nordica juba lühikese ajaga teinud pöörase arengu. Juhatuse liikme ja finantsjuhi Ahto Pärliga vestles Gerli Ramler.
Nordica on tegutsenud juba peaaegu aasta. See on olnud kiire ja pingeline aeg, eriti arvestades seda, kui kõrged on inimeste ootused. Loomulikult ongi ettevõtte eesmärk saavutada võimalikult kiiresti häid tulemusi, kuid sellele aitab kaasa korralik kontroll. „Seetõttu on meil lisaks tugevale meeskonnale vaja parimaid tööriistu, mis võimaldaksid inimestel tööd teha ja eesmärke saavutada,“ räägib Ahto Pärl. Samuti peab ta tähtsaks seda, et juhid annaksid inimestele tegutsemis- ja arenguruumi ning neid igati motiveeriksid.
Täielikult Eesti riigile kuuluv Nordic Aviation Group asutati 25. septembril 2015 ning ettevõtte loomise eesmärk oli tagada Eesti lennuühendus. Kümmekonna inimesega alustanud ettevõttest on juba tänaseks saanud laia partnervõrgustikuga grupp. Pingelise alguse on palju lihtsamaks teinud tugev meeskond, kusjuures mitmed suurte kogemustega töötajad värvati tegevuse lõpetanud Estonian Airist.
Esimene kuu-poolteist kulus peamiselt ettevalmistusele ettevõtte sees. Kaardistati tegevused, mida on vaja selleks, et täita omaniku antud ülesanded, samuti pandi paika järgmiste aastate eesmärgid. Nii dünaamilisel turul tegutsev ettevõte peab saama vajadusel turuga sama dünaamiliselt kaasa liikuda. Seega tuli leida tööriist, mis vastab ettevõtte nõudmistele kuu, poole aasta ja ka viie aasta pärast. Oli vaja eriti paindlikku IT-süsteemi ning head analüüsi- ja prognooside tegemise lahendust. Leiti, et Dynamics NAVi uus majandustarkvara sobib selleks kõige paremini.
Pärl räägib, et Nordica alustas oma tegevust tõepoolest Excelis, sealt liiguti väikeettevõtte raamatupidamisprogrammi ning paralleelselt hakati teisel tegevuskuul koos BCS Iteraga pärast nende hanke võitu arendama uuel NAVil põhinevat lahendust. Kuna BCS Iteras on väga kogenud meeskond, oskasid nad Nordica meeskonda hästi suunata ning soovitada, mida jälgida, kaasata ja millele pikas perspektiivis tähelepanu pöörata. Koostöö sujus suurepäraselt ning kuigi Nordica püstitatud ülesanded aja jooksul mõneti muutusid ja tähtajad veidi venisid, ei antud kriitilistes punktides alla ning suures plaanis saadi seatud eesmärkidega hästi hakkama.
Lisaks ettevõtte spetsiifilistele vajadustele teevad lennundusettevõtte tarkvaramoodulite väljatöötamise keerukaks seadustest tulenevad regulatsioonid ning partnerite protsessid. Näiteks lennunduse hooldusarvestus on nõudlik toiming, mis peab integreeruma raamatupidamise ja aruannetega. Kui seda kohe alguses põhjalikult lahti ei kirjutata, võib hiljem raske olla konkreetsete liinide ja lendude kasumlikkust jooksvalt jälgida ja tulemusi tõlgendada.
Samamoodi sõltub näiteks meeskondade tasuarvestus Euroopa ning teiste maade regulatsioonidest ja seadustest. Nordica puhul on asi eriti keeruline. Et ettevõtte suurimaks koostööpartneriks lendude korraldamisel on Sloveenia lennufirma Adria Airways, siis tuleb jälgida nii Eesti ja Euroopa Liidu kui ka Sloveenia tingimusi. Raamatupidamine peegeldab küll olnut, kuid kasumi prognoosimisel peab olema kohe näha ka vaade tulevikku, sest olukord lennunduses võib muutuda väga kiiresti.
Pöörane areng juba esimese nelja-viie kuuga
„Oleme tähelepanu keskmes ning kuigi meil on olnud vähe aega end üles ehitada, ootavad nii omanikud kui ka üldsus meilt kogu aeg rohkemat,“ selgitab Pärl. Siiski arvab ta, et seni on hästi hakkama saadud – vaid vähestel alustavatel ettevõtetel on viiendal tegevuskuul ette näidata selline põhjalik raamatupidamis- ja aruandlussüsteem nagu Nordical. Lisaks aruandlusele ootab omanik, et ettevõtte tegevuses järgitaks kõiki riigiettevõtetele kehtivaid norme.
Praeguseks on ettevõte arenenud lende tellivast ettevõttest ehk lennukorraldajast oma lennukiparki haldavaks lennufirmaks, mille kaubamärk on Nordica. Ettevõttel on lennutegevussertifikaat, lennukipark kuue CRJ-tüüpi reaktiivlennukiga ning üha täienev ja mitmekülgsed koolitused läbinud lendav personal. Lennuvõimekus ongi praegu piiratud just koolitustega – mida rohkem meeskondi läbib koolitused, seda kaugemale jõutakse ka oma lennukite kasutamisega. Praegu on iga päev õhus juba neli-viis lennukit ning senised allhanketeenust pakkuvad partnerlennukid loodetakse enda omadega asendada suve lõpuks.
Hoogsalt on tööle asunud ettevõtte müügi- ja turundusmeeskond ning traditsioonilisest lennuettevõttest eristab Nordicat veel vaid partneri müügiplatvormi kasutamine. Nii on Nordica suurimaks koostööpartneriks lendude korraldamisel Sloveenia lennufirma Adria Airways; kasutatakse nende lennuettevõtja sertifikaati, kommertsplatvormi ja piletimüügisüsteemi. Seetõttu kehtivad kõigil Nordica lendudel Adria Airwaysi protseduurid ja reeglid, kuid kuna Adria Airways kuulub maailma suurimasse lennukompaniide ühendusse Star Alliance, saab ka Eesti lennufirma pakkuda reisijatele atraktiivseid ja mugavaid lennuühendusi üle maailma.
Nordica kaubamärk peab leidma tee iga eestlase südamesse
Sel suvehooajal korraldab Nordica koostöös Adria Airwaysiga lende 15 sihtkohta Euroopas. Nende hulgas on suvised Pariis, Berliin, Nice, Split, Rijeka ja Odessa ning aasta läbi Amsterdam, Brüssel, Kiiev, München, Oslo, Stockholm, Trondheim, Viin ja Vilnius. Sihtpaigad on valitud nii, et lendudega oleks kaetud Eesti äriinimeste jaoks olulised kohad ja menukamad turismipaigad. Panustatakse pigem kvaliteedile ja võrgustiku kinnistamisele kui kvantiteedile. Samas hoiab müügi- ja turundusmeeskond kogu aeg silmad lahti, et leida uusi potentsiaalseid sihtkohti, ning kavatseb suuremate riskideta ja õigeid otsuseid tehes oma võrgustikku laiendada.
Samal ajal keskendutakse oma müügiplatvormi ja piletisüsteemi loomisele, aga taoliste platvormide juurutamine võtab väga palju aega. „Kiiret tegelikult pole. Adria puhul on tegu üle 50-aastase tugeva kaubamärgi ning suure paindliku võrgustikuga lennuettevõttega, tänu kellele saime oma lendusid korraldama hakata juba mõne kuu jooksul asutamisest. Praegu on oluline rahulikult areneda ja õigel ajal reageerida. Meil on pikaajaline strateegia ja visioon, mille olulisim eesmärk on olla stabiilne ja usaldusväärne ning kanda auga Eesti lennundusettevõtte nime.“
Pärl lisab, et Nordica ei pea end Estonian Airi järeltulijaks, vaid täitis ära tühjaks jäänud koha turul. Kui Estonian Air tegutses, oli palju avalikku kriitikat. Aga kui ettevõte tegevuse lõpetas, saadi aru, et oma lennufirma on hea asi ja riigi jaoks ülimalt vajalik välismaailmaga ühenduse pakkuja ning ka eestikeelne pardateenindus on eestlastele oluline. Nordica meeskond tahab jätkata poolelijäänud traditsiooni ning jõuda punkti, kus ettevõttest saab tuntud ning iga Eesti inimese jaoks armastatud kaubamärk.
Ahto Pärli neli juhtimissoovitust:
* Värvata tuleb parimad inimesed, sest nii on oodata keskpärasest paremaid tulemusi.
* Töötajatel peavad töötamiseks olema head süsteemid ja keskkond, mis aitavad neil tööd teha ning eesmärke saavutada.
* Juhid peavad usaldama oma meeskonda ning innustama neid üha edasi arenema.
* Olukorras, kus kvalifitseeritud tööjõudu napib, on juhi eesmärk oma töötajaid hoida ning motiveerida.